Στρατης Δουκας, αυτοπροσωπογραφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σκίτσο - αυτοπροσωπογραφία του Μικρασιάτη συγγραφέα Στρατή Δούκα, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Αιολικής Σχολής, στο ευρύτερο πλαίσιο της Γενιάς του ’30, αποδίδει μάλλον πιστά το μακρύ οστεώδες πρόσωπο του δημιουργού, που γεννήθηκε στα Μοσχονήσια (1895 μ.Χ), απέναντι από τη Λέσβο και πέθανε στην Αθήνα (1983μ.Χ). Ως φοιτητής της Νομικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθηνών συγκατοίκησε με τον Φώτη Κόντογλου. Κατατάχτηκε εθελοντικά στην Εθνική Άμυνα. Πολέμησε στη Μακεδονία και τη Μικρασία και τραυματίστηκε. Τα πολεμικά του βιώματα κατέγραψε στην «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» με τρόπο που, όπως έγραψε ο M. Vitti, «είναι αδύνατο να ξεχωρίσουμε τη συμβολή του πραγματικού αιχμαλώτου με το βίωμά του και του λογοτέχνη, που του έδωσε λογοτεχνικές αξιώσεις». Μελετητής και ερευνητής της λαογραφίας πίστευε πως «ο λαός έχει τη δική του φωνή και πρέπει να βοηθηθεί να μιλήσει». Ο λόγος του εξαιρετικό δείγμα «μακρυγιαννισμού» συλλαμβάνει την πρωτόγονη γλωσσική έκφραση των πραγμάτων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σκίτσο μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία ως αφόρμηση σε ένα εισαγωγικό μάθημα με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές το έργο του Στρατή Δούκα και τη σχέση του με την εποχή του. Οι μαθητές, αφού γνωρίσουν τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου του, με τη στήριξη και την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, που συνοδεύεται και από δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης ερευνούν, γνωρίζουν και κατανοούν α) τον τρόπο που αποτυπώνεται η εποχή και τα χαρακτηριστικά της στο έργο του, β) την οργανική σχέση της λογοτεχνίας με τη λαϊκή της αφετηρία. Οι μαθητές με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας τους και τις γνώσεις που απόκτησαν, μπορούν να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό πορτρέτο του δημιουργού, όπου εντάσσουν και το συγκεκριμένο σκίτσο/αυτοπροσωπογραφία. Η παράλληλη ανάγνωση του σκίτσου αυτοπροσωπογραφία του Στρατή Δούκα με αποσπάσματα από το έργο του «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» μπορεί να αποτελέσει την αφόρμηση : α) για να γνωρίσουν οι μαθητές και άλλους συγγραφείς όπως τους Φώτη Κόντογλου, Ηλία Βενέζη, Στρατή Μυριβήλη, που είχαν προσωπικές εμπειρίες από τον βίαιο ξεριζωμό του ελληνικού πληθυσμού της Μικράς Ασίας το 1922 και μέσα στα κείμενά τους περνά άλλοτε φανερά και άλλοτε υπαινικτικά το φοβερό αυτό βίωμα, και β) για να μελετήσουν το κεφάλαιο της Μικρασιατικής καταστροφής με έμφαση στις συνέπειες που είχε για την πολιτική, πολιτισμική και οικονομική πορεία του ελληνικού λαού. Κατά συνέπεια αξιοποιείται διδακτικά και στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5791
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ