Stratis Doukas, self portrait
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το σκίτσο - αυτοπροσωπογραφία του Μικρασιάτη συγγραφέα Στρατή Δούκα, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Αιολικής Σχολής, στο ευρύτερο πλαίσιο της Γενιάς του ’30, αποδίδει μάλλον πιστά το μακρύ οστεώδες πρόσωπο του δημιουργού, που γεννήθηκε στα Μοσχονήσια (1895 μ.Χ), απέναντι από τη Λέσβο και πέθανε στην Αθήνα (1983μ.Χ). Ως φοιτητής της Νομικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθηνών συγκατοίκησε με τον Φώτη Κόντογλου. Κατατάχτηκε εθελοντικά στην Εθνική Άμυνα. Πολέμησε στη Μακεδονία και τη Μικρασία και τραυματίστηκε. Τα πολεμικά του βιώματα κατέγραψε στην «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» με τρόπο που, όπως έγραψε ο M. Vitti, «είναι αδύνατο να ξεχωρίσουμε τη συμβολή του πραγματικού αιχμαλώτου με το βίωμά του και του λογοτέχνη, που του έδωσε λογοτεχνικές αξιώσεις». Μελετητής και ερευνητής της λαογραφίας πίστευε πως «ο λαός έχει τη δική του φωνή και πρέπει να βοηθηθεί να μιλήσει». Ο λόγος του εξαιρετικό δείγμα «μακρυγιαννισμού» συλλαμβάνει την πρωτόγονη γλωσσική έκφραση των πραγμάτων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σκίτσο μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία ως αφόρμηση σε ένα εισαγωγικό μάθημα με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές το έργο του Στρατή Δούκα και τη σχέση του με την εποχή του. Οι μαθητές, αφού γνωρίσουν τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου του, με τη στήριξη και την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, που συνοδεύεται και από δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης ερευνούν, γνωρίζουν και κατανοούν α) τον τρόπο που αποτυπώνεται η εποχή και τα χαρακτηριστικά της στο έργο του, β) την οργανική σχέση της λογοτεχνίας με τη λαϊκή της αφετηρία. Οι μαθητές με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας τους και τις γνώσεις που απόκτησαν, μπορούν να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό πορτρέτο του δημιουργού, όπου εντάσσουν και το συγκεκριμένο σκίτσο/αυτοπροσωπογραφία. Η παράλληλη ανάγνωση του σκίτσου αυτοπροσωπογραφία του Στρατή Δούκα με αποσπάσματα από το έργο του «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» μπορεί να αποτελέσει την αφόρμηση : α) για να γνωρίσουν οι μαθητές και άλλους συγγραφείς όπως τους Φώτη Κόντογλου, Ηλία Βενέζη, Στρατή Μυριβήλη, που είχαν προσωπικές εμπειρίες από τον βίαιο ξεριζωμό του ελληνικού πληθυσμού της Μικράς Ασίας το 1922 και μέσα στα κείμενά τους περνά άλλοτε φανερά και άλλοτε υπαινικτικά το φοβερό αυτό βίωμα, και β) για να μελετήσουν το κεφάλαιο της Μικρασιατικής καταστροφής με έμφαση στις συνέπειες που είχε για την πολιτική, πολιτισμική και οικονομική πορεία του ελληνικού λαού. Κατά συνέπεια αξιοποιείται διδακτικά και στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE