Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Τερτσετης Γεωργιος - Μαρκος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ελαιογραφία που απεικονίζει τον δικαστικό και συγγραφέα-ποιητή Γεώργιο-Μάρκο Τερτσέτη (Ζάκυνθος, 1800-Αθήνα, 1874). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη ΙΝΕ/ΕΙΕ (Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1983-1988, σ. τομ. 9β, σ. 97). Ο Γ. Τερτσέτης, δικαστικός και νομικός, γιος του Ναθαναήλ Τερτσέτη και της Κατερίνας Στρούντζα, γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1800. Η οικογένειά του καταγόταν από τη Μασσαλία και θρησκευτικά ανήκε στο ρωμαιοκαθολικισμό. Πρώτος δάσκαλός του στάθηκε ο ιερέας Lorenzo di Remo. Σπούδασε νομικά στη Μπολώνια και την Πάντοβα, όπου παρακολούθησε επίσης μαθήματα ιταλικής φιλολογίας και εντάχθηκε στο κίνημα του καρμποναρισμού. Όταν επέστρεψε στον ελλαδικό χώρο μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και στάλθηκε στην Πελοπόννησο για την οργάνωση του Αγώνα, επέστρεψε όμως σύντομα για λόγους υγείας στη Ζάκυνθο, όπου ήρθε σ’ επαφή με το Μάρκο Μπότσαρη και τον κύκλο του Διονυσίου Σολωμού. Ήταν ένας από τους δικαστές του Κολοκοτρώνη στη δίκη του Ναυπλίου (1834) και κατόπιν άρνησής του να υπογράψει την καταδικαστική απόφαση διώχθηκε από το αξίωμά του και παραπέμφθηκε σε δίκη, όπου αθωώθηκε. Παραιτήθηκε ωστόσο και έφυγε για το Παρίσι, όπου έμεινε ως το 1844. Εκεί συνδέθηκε με το Φωριέλ, τον Γκιζώ και άλλους. Γύρισε στην Αθήνα, όπου εργάστηκε ως αρχειοφύλακας της Βουλής των Ελλήνων. Το 1847 δημοσίευσε την ποιητική συλλογή «Απλή γλώσσα» με ποιήματα δικά του και άλλων και το 1856 δύο μεγάλα σε έκταση ποιήματα με τίτλους «Οι γάμοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου» και «Κορίννα και Πίνδαρος». Άλλα έργα του: La morte di Socrate (δράμα), διάφορα πεζά, ποιήματα, λόγοι, διαλέξεις μια κωμωδία του 1858 και μεταφράσεις (του Πλατωνικού Κρίτωνος κ.α.). Το 1861 ταξίδεψε στην Ιταλία ως απεσταλμένος του Όθωνα και το 1866 στην Ευρώπη απεσταλμένος της ελληνικής κυβέρνησης, με αφορμή την επανάσταση στην Κρήτη. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού παντρεύτηκε στο Παρίσι τη γαλλίδα λογογράφο Adelαide Germain. Ο Τερτσέτης είναι γνωστός κυρίως για τα απομνημονεύματα που συνέγραψε καθ' υπαγόρευση, ιδιαίτερα εκείνα του Κολοκοτρώνη, αλλά και του Νικηταρά και άλλων αγωνιστών. Στα ποιητικά του έργα είναι εμφανής η σολωμική επίδραση, καθώς και επιδράσεις από το δημοτικό τραγούδι. Ο Τερτσέτης στάθηκε ένας από τους λόγιους που συνέδεσαν την Επτανησιακή Σχολή με την Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή. Πέθανε το 1873 στην Αθήνα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού και εποικοδομηστικού τύπου αναφορικά με τη ζωή και το έργο του Γ. Τερτσέτη. Προτείνονται ομαδοσυνεργατικές ή/και ερευνητικές-ανακαλυπτικές δραστηριότητες στο μάθημα της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Η πολυσχιδής προσωπικότητα του ζακύνθιου λογίου, συγγραφέα, ποιητή και αδιάφθορου δικαστικού μπορούν να ανασυρθούν με κατάλληλες και στοχευμένες αναθέσεις-επιλογές ομαδικών εργασιών. Πληροφοριακό υλικό για τη ζωή και το έργο του Γ. Τερτσέτη μπορεί να αντληθεί από έγκυρες και επιστημονικά τεκμηριωμένες πηγές τόσο από το διαδίκτυο όσο και από επιλεγμένη βιβλιογραφία (μελέτες, άρθρα, συλλογικά έργα, αφιερώματα, οπτικοακουστικό υλικό κ.λ.π.). Ειδικότερα, ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να εστιάσει σε δύο επίπεδα, στο συγγραφικό και το πολιτικό, επιλέγοντας-προτείνοντας κάθε φορά τα κατάλληλα ερωτήματα υπό τη μορφή Φύλλων Εργασίας ή ομαδικών εργασιών μεγαλύτερης διάρκειας και κατόπιν ελεύθερης διαλογικής συζήτησης με τους μαθητές/-τριες. Έτσι, αναφορικά με τη συγγραφική δραστηριότητα του Γ. Τερτσέτη, προτείνονται εργασίες, που θα φώτιζαν το ποιητικό, μεταφραστικό, λογοτεχνικό και εν γένει συγγραφικό του έργο (βλ. ενδεικτικά στο ψηφιοποιημένο έργο «Ο Γεώργιος Τερτσέτης και τα Ευρισκόμενα Έργα του», εκδόσεις της Βουλής των Ελλήνων, και στο Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.ΚΕ.ΒΙ ), τις επιρροές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του γλωσσικού του ύφους στο χρονικό πλαίσιο της δημιουργίας του, τις γλωσσικές του απόψεις, τη σχέση του με τον Διονύσιο Σολωμό, τα Απομνημονεύματα του Θ. Κολοκοτρώνη, του Νικηταρά και άλλων αγωνιστών της Επανάστασης του 1821 κ.ά. Αναφορικά με την πολιτική του παρουσία και προσφορά, ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να προτείνει εργασίες αναζήτησης πληροφοριών σχετικά με την προσφορά του Γ. Τερτσέτη στον Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας, το γενεαλογικό του δέντρο, τη σχέση του με τον Κυβερνήτη Ι. Καποδίστρια και την Αντιβασιλεία, την εμπλοκή του ως δικαστικού στη δίκη των Θ. Κολοκοτρώνη και Δ. Πλαπούτα, την επαγγελματική του σταδιοδρομία με τους σημαντικότερους σταθμούς της κ.λ.π. Εξ αυτών κρίνοναι ως ιδιαίτερα ελκυστικά τα πεδία που αναφέρονται ειδικότερα στην «περίφημη» δίκη των Θ. Κολοκοτρώνη-Δ. Πλαπούτα και τη γενναία και ακέραια στάση που οι δικαστές Αν. Πολυζωίδης και Γ. Τερτσέτης τήρησαν, αρνούμενοι να υπογράψουν την καταδικαστική απόφαση που τους επιβαλλόταν για τους δύο αγωνιστές, αλλά και αυτά που σχετίζονται με την έκδοση των Απομνημονευμάτων του Κολοκοτρώνη και του Νικηταρά. Στη δεύτερη περίπτωση χρήσιμα ερωτήματα και ελκυστικές διδακτικές προσεγγίσεις θα μπορούσαν να αναδείξουν ζητήματα, όπως η σημασία των απομνημονευμάτων, τα κίνητρα του συγγραφέα και του πρωταγωνιστή-αγωνιστή, η αποτίμησή των απομνημονευμάτων ως ιστορικών τεκμηρίων, η ένταξή τους σε μία γενεαλογία της νεοελληνικής γραμματολογίας στο ρομαντικό περιβάλλον οτυ 19ου αιώνα, η σημασία αυτών των κειμένων σήμερα κ.ά. Η παραπάνω χρήση του διδακτικού αντικειμένου ανταποκρίνεται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας και της Λογοτεχνίας στην πρωτοβάθμια κια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Ελληνικής Γλώσσας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής και των ΤΠΕ.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5712
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα Culture - Art - LanguageΠολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Απομνημόνευμα -(Αυτό)Βιογραφία - Ημερολόγιο Memoir -(Auto)biography - DiaryΑπομνημόνευμα -(Αυτό)Βιογραφία - Ημερολόγιο
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα Culture - Art - LanguageΠολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Απομνημόνευμα -(Αυτό)Βιογραφία - Ημερολόγιο Memoir -(Auto)biography - DiaryΑπομνημόνευμα -(Αυτό)Βιογραφία - Ημερολόγιο
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
επιστημονικός υπεύθυνος:
National Documentation Centre (EKT), Hellenic Aggregator at Veria Public Library
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator