Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Zampelios Spyridon
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Ξυλογραφία του Λ. Θεοχάρι που απεικονίζει τον λευκαδίτη ιστορικό Σπυρίδωνα Ζαμπέλιο (Λευκάδα,1815-Λιβόρνο,1881).Απόκειται στη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών (ΙΝΕ/ΕΙΕ) και αναφέρεται από το Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ελευθερουδάκη (τόμ. 6, σελ. 164) - Ελευθερουδάκης Παύλος - 1927-1966 (Βιβλιογραφική αναφορά: Βιβλιοθήκη Σγουρδαίου-Βλάχου, Έσπερος, τόμ. Α΄, αρ. 12, 15/27 Οκτωβρίου 1881, σελ. 181). Ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος γεννήθηκε στη Λευκάδα το 1815. Ήταν γιος του Ιωάννη Ζαμπελίου, δικαστικού, δραματουργού και λόγιου. Στη Λευκάδα έμαθε τα πρώτα γράμματα. Σπούδασε νομικά στην Ιόνιο Ακαδημία της Κέρκυρας (όπου γνωρίστηκε με τον Διονύσιο Σολωμό, πιθανόν και με τον Ανδρέα Κάλβο) και την Ιταλία, όπου αναγορεύτηκε διδάκτωρ του πανεπιστημίου της Πίζας. Η γνωριμία του με τον μεσαιωνολόγο Ανδρέα Μουστοξύδη τον ώθησε στη μελέτη μεσαιωνικών χειρογράφων στις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες της Ευρώπης αλλά και στην οθωμανική αυτοκρατορία. Στη Γερμανία φοίτησε στο πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, όπου παρακολούθησε μαθήματα του Hegel. Επέστρεψε στην Κέρκυρα και δημοσίευσε ανώνυμα το ποίημα «Η ύστερη νυχτιά του καταδίκου» (1845), διάφορα ερωτικά ποιήματα και τη μελέτη «Άσματα δημοτικά της Ελλάδος» (1852). Στη συνέχεια έφυγε ξανά για την Ευρώπη για νέες μελέτες και επέστρεψε το 1856 λόγω του θανάτου του πατέρα του. Το 1857 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με τη σύζυγό του Λουκία και δημοσίευσε την ιστορική μελέτη «Αι βυζαντιναί μελέται. Περί πηγών της ελληνικής εθνότητος», στην οποία υποστήριξε την ενότητα του αρχαίου και σύγχρονου ελληνισμού με συνδετικό κρίκο το Βυζάντιο. Το 1859 δημοσίευσε το φυλλάδιο «Καθίδρυσις Πατριαρχείου εν Ρωσία». Στην περίοδο 1859-1860 τοποθετείται επίσης η σημαντική για την ιστορία της νεοελληνικής κριτικής διαμάχη Ζαμπελίου - Πολυλά. Ο Ζαμπέλιος δημοσίευσε το φυλλάδιο «Πόθεν η κοινή λέξις τραγουδώ», με αφορμή την έκδοση των Ευρισκομένων του Σολωμού από τον Πολυλά, υποστηρίζοντας τον ελεγειακό χαρακτήρα των έργων της ώριμης περιόδου του Δ. Σολωμού. Η άποψή του ανασκευάστηκε από τον Πολυλά στο φυλλάδιο «Πόθεν η μυστικοφοβία του κ.Σ.Ζαμπελίου» (Κέρκυρα 1860) [Για τα κείμενα της διαμάχης βλ. Σολωμός Προλεγόμενα-κριτικά Στάη-Πολυλά-Ζαμπελίου. Επιμ. Αθ.Κίτσου-Μυλωνά. Αθήνα, Ε.Λ.Ι.Α., 1980]. Με αφορμή τις ιστορικές περιπέτειες της Κρήτης έγραψε τα ιστορικά μυθιστορηματικά έργα «Ιστορικά σκηνογραφήματα» και «Οι Κρητικοί γάμοι», με υποθέσεις από την ιστορία της ενετοκρατίας στο νησί. Το 1864 δημοσίευσε στην Αθήνα τη γλωσσολογική μελέτη «Ιταλοελληνικά». Δημοσίευσε επίσης στα ιταλικά το μυθιστόρημα «Αναμνήσεις μοναχής». Στο τέλος της ζωής του ξεκίνησε να γράφει ένα ετυμολογικό ελληνικό λεξικό, του οποίου το πρώτο μέρος εκδόθηκε στο Παρίσι το 1879 με τίτλο «Parlers grecs et romains». Εξελέγη βουλευτής Λευκάδας με το κόμμα των Μεταρρυθμιστών στη Θ΄ Βουλή, και υπήρξε συνεργάτης της κερκυραϊκής πολιτικής εφημερίδας «Πατρίς» του Βραΐλα και της εφημερίδας του Μουστοξύδη «Το μέλλον». Αποσύρθηκε από την πολιτική, ταξίδεψε στην Αθήνα, και εγκαταστάθηκε σε μια επαρχιακή έπαυλη στο Λιβόρνο για δέκα χρόνια. Πέθανε στο Λιβόρνο το 1881.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές δραστηριότητες, που θα αναδείξουν στοιχεία της προσωπικότητας και του έργου του Σπυρίδωνα Ζαμπέλιου. Η μαθητοκεντρική προσέγγιση σε συνδυασμό με την επικουρική χρήση των ΤΠΕ μπορούν να καλλιεργήσουν αξίες, πνεύμα συνεργασίας, δημοκρατίας, αλληλοσεβασμού, αλλά και κριτική σκέψη. Ο διδάσκων θα μπορούσε ειδικότερα να εστιάσει, σε πρώτο επίπεδο, στη διαμόρφωση της πνευματικής προσωπικότητας του λευκαδίτη λογίου, με ομαδικές εργασίες και κατάλληλα προετοιμασμένα Φύλλα Εργασίας, που θα επικέντρωναν σε θέματα όπως: η Ιόνιος Ακαδημία της Κέρκυρας στα χρόνια της μαθητείας του, οι επιρροές του Δ. Σολωμού και του Α. Κάλβου στο έργο του, ο Hegel και η Χαϊδελβέργη στα φοιτητικά του χρόνια, η γνωριμία του με τον Α. Μουστοξύδη και οι συνέπειές της για τα ενδιαφέροντά του. Σε δεύτερο επίπεδο και μέσα από κατάλληλες αφορμήσεις και διδακτικές επιλογές, ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στο καθαυτό επιστημονικό-λογοτεχνικό-γλωσσολογικό έργο του Σπ. Ζαμπέλιου. Εδώ γόνιμα πεδία θα μπορούσαν να είναι η αποτίμηση της προσφοράς του στην ελληνική ιστοριογραφία, η σημασία της «ανακάλυψης» του Βυζαντίου ως συνδετικού κρίκου μεταξύ του αρχαίου ελληνικού κόσμου και της νεότερης ελληνικής ιστορίας, η σχέση του έργου του με το αντίστοιχο ιστορικό έργο του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου, η εν γένει ελληνική ιστοριογραφική παραγωγή της περιόδου 1850-1880 και τα βασικά της χαρακτηριστικά (εκπρόσωποι και περιεχόμενο), η διαμάχη του με τον Ι. Πολυλά αναφορικά με το ώριμο έργο του Δ. Σολωμού, η επίδραση της κρητικής ιστορίας (ενετοκρατία) στο έργο του και η στάση του απέναντι στη γλώσσα. Έργα του μπορεί κανείς να διαβάσει σε έγκυρα ψηφιακά αποθετήρια (Ανέμη). Επίσης μελέτες για τον Σπ. Ζαμπέλιο μπορεί να βρει κανείς στο διαδίκτυο (ενδεικτικά, περ. Μνήμων, Ν. Σβορώνος, Ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος), αλλά και επιλεγμένα αποσπάσματα από το έργο του στο Σπουδαστήριο του Νέου Ελληνισμού. Η παραπάνω χρήση του διδακτικού αντικειμένου μπορεί να συνδυαστεί με επισκέψεις ή/και οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ανταποκρίνεται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Ελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6714
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT)
> Information InformationInformation
> Information processing Information processingInformation processing
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Research - Studies Research - StudiesResearch - Studies
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Research - Studies Research - StudiesResearch - Studies
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Θεοχάρις Λ.
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator