Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Theotokis Konstantinos
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Φωτογραφία (1891) που απεικονίζει τον κερκυραίο πεζογράφο της Επτανησιακής Σχολής Κωνσταντίνο Θεοτόκη (Κέρκυρα, 1872-Κέρκυρα, 1923) σε νεαρή ηλικία. Απόκειται στη Βιβλιοθήκη ΙΝΕ/ΕΙΕ [περ. Διαβάζω, τχ.14 (Οκτώβριος - Νοέμβριος 1978) σ. 35]. Ο Στέφανος-Κωνσταντίνος Θεοτόκης ήταν συγγραφέας και μεταφραστής, σημαντικός εκπρόσωπος της Επτανησιακής Σχολής. Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1872 και υπήρξε γόνος αριστοκρατικής οικογένειας. Παρακολούθησε στο Παρίσι φιλολογία, μαθηματικά, ιατρική και χημεία, χωρίς ωστόσο να λάβει κανένα δίπλωμα. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε στη Κέρκυρα. Συνδέθηκε με τον ποιητή Λορέντζο Μαβίλη και προσχώρησε από τους πρώτους στο κίνημα του δημοτικισμού. Ασπάστηκε τις σοσιαλιστικές ιδέες, από τις οποίες και διακρίνονται τα έργα του. Συμμετείχε στην επανάσταση της Κρήτης το 1896 ως εθελοντής καθώς και στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 στη Θεσσαλία. Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έλαβε ενεργό μέρος στο κίνημα της Θεσσαλονίκης. Στην ελληνική λογοτεχνία η πεζογραφία του Κ. Θεοτόκη είχε σημαντική προσφορά. Στα εκτενή διηγήματά του: Η τιμή και το χρήμα, Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα, Ο κατάδικος και Οι σκλάβοι στα δεσμά τους διακρίνεται η δραματικότητα της αφήγησης και η ρεαλιστική απόδοση της ζωής σε μια ηθογραφική ατμόσφαιρα, που διαπνέεται και από φιλοσοφική διάθεση. Τα σύντομα διηγήματά του, τα οποία δημοσιεύτηκαν στην αρχή στο περιοδικό Τέχνη του Κ. Χατζόπουλου και στον Νουμά, αποδίδουν με απλότητα και λιτότητα την κερκυραϊκή ζωή της εποχής. Επηρεασμένος από τον γερμανό φιλόσοφο Φρίντριχ Νίτσε έγραψε πεζογραφήματα όπως Το Πάθος (1899) και διηγήματα όπως το Πίστομα. Στη ποιητική του συγγραφή κυριαρχούν οι μεταφράσεις του Ουίλιαμ Σαίξπηρ που απέδωσε έμμετρα την Τρικυμία, τον Μάκβεθ, τον Βασιλιά Ληρ και τον Οθέλλο. Επίσης μετέφρασε τα Γεωργικά του Βιργιλίου, το Έρμαν και Δωροθέα του Γκαίτε, τον Φαίδωνα του Πλάτωνα, και από τη σανσκριτική τα: Σακούνταλα, Μαλαβίκα και Αγνημίτρα. Έγραψε επίσης και μερικά σονέτα που διακρίνονταν για τη λεπτότητα αισθήματος.Ο Κ. Θεοτόκης γνωρίζοντας τον σοσιαλισμό, συμμετείχε στην ίδρυση του Σοσιαλιστικού Ομίλου και του Αλληλοβοηθητικού Εργατικού Συνδέσμου Κερκύρας (1910-1914), ενώ παράλληλα υποστήριξε το κίνημα για τη χειραφέτηση των γυναικών. Πέθανε στην Κέρκυρα τον Ιούλιο του 1923, σε ηλικία 51 ετών.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού ή/και εποικοδομιστικού τύπου. Με αφορμή τη φωτογραφία του νεαρού Κ. Θεοτόκη ο διδάσκων μπορεί να προσεγγίσει το έργο του κερκυραίου πεζογράφου με ανάθεση ποικίλων δραστηριοτήτων ατομικών ή ομαδικών είτε με τη μορφή απλών φύλλων εργασίας είτε με σενάρια διδασκαλίας. Σε κάθε περίπτωση προτείνεται η ομαδοσυνεργατική διδακτική προσέγγιση και η ανακαλυπτική-διερευνητική λειτουργία της τάξης στα θέματα-ζητήματα που θα διερευνηθούν. Τέτοια θα μπορούσαν να είναι: τα γενικά χαρακτηριστικά της Επτανησιακής σχολής, οι σοσιαλιστικές ιδέες, ο ρόλος της γυναίκας και το ζήτημα της χειραφέτησής της στο έργο του Κ. Θεοτόκη, οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες μέσα στις οποίες εκτυλίσσονται οι υποθέσεις των πεζογραφημάτων του, η κερκυραϊκή ιδιαιτερότητα (γλωσσική, κοινωνική ή άλλη), οι καταβολές της πολιτικής σκέψης και ιδεολογίας του Κ. Θεοτόκη, οι επιδράσεις της δυτικής σκέψης στο έργο των ελλήνων πεζογράφων της πρώτης δεκαετίας του 20ου αιώνα, η πολιτική και κοινωνική στράτευσή τους στο εθνικό ιδεώδες και ταυτόχρονα στο ιδανικό μίας δικαιότερης και πιο δημοκρατικής κοινωνίας, ή ακόμη, η μεγάλη κερκυραϊκή οικογένεια Θεοτόκη και το γενεαλογικό της δέντρο. Η έμπνευση, η φαντασία, η συγκρότηση, η παιδαγωγική κατάρτιση και η εμπειρία του εκπαιδευτικού μπορούν να δώσουν λύσεις και ευκαιρίες για εποικοδομητικές συζητήσεις, καλλιτεχνικές δράσεις, καλλιέργεια αξιών και μεταγνωστικές δεξιότητες. Έργα όπως Η τιμή και το χρήμα, Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα, Ο κατάδικος και Οι σκλάβοι στα δεσμά τους, μπορούν να αξιοποιηθούν πολλαπλά, είτε στο πλαίσιο προγραμμάτων φιλαναγνωσίας είτε εκκινώντας από αποσπάσματα με ανάθεση ομαδικών εργασιών στο πλαίσιο project μικρής ή μεγάλης διάρκειας, είτε μέσω του οπτικού γραμαμτισμού που επιτυγχάνεται με τη στοχευμένη και προσεκτική χρήση των ΤΠΕ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η κινηματογραφική απόδοση των έργων του Κ. Θεοτόκη, ο σχολιασμός τους από την φιλολογική κριτική και η ευκολία πρόσβασης σε αυτά αλλά και τον ίδιο τον δημιουργό (βλ. ενδεικτικά, Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού) δίνουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες ευελιξίας και εύρεσης πρωτότυπων διδακτικών στρατηγικών και λύσεων. Επιπλέον, οι αναλογίες ανάμεσα στο έργο εκπροσώπων της Επτανησιακής Σχολής (βλ. ενδεικτικά, Λορέντζος Μαβίλης και Κωνσταντίνος Θεοτόκης), κυρίως αναφορικά με την ιδεολογία και την εθνική ή/και κοινωνική-πολιτική τους στράτευση στο ιδεώδες του σοσιαλισμού, μπορούν να απελευθερώσουν πρωτότυπα ιστορικά ερωτήματα και κοινωνικούς προβληματισμούς με ωφέλιμα συμπεράσματα για το σύγχρονο παρόν. Η παραπάνω χρήση συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Ιστορίας, της Τοπικής Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4986
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature
> Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools
> Heptanese School Heptanese SchoolHeptanese School
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Novel NovelNovel
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Ethography EthographyEthography
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Literal and figurative meaning Literal and figurative meaningLiteral and figurative meaning
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Novel NovelNovel
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Ethography EthographyEthography
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Literal and figurative meaning Literal and figurative meaningLiteral and figurative meaning
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator