Rigas Ferraios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Αναπαραγωγή με κάρβουνο σε χαρτί του γνωστού πίνακα «Ο Ρήγας ψάλλων τον Θούριον» του γερμανού ζωγράφου Peter von Hess (1792-1871) [δημοσιεύεται στο Γ. Τσούλιος-Τ. Χατζής (επιμ.) Ιστορικόν Λεύκωμα της Ελληνικής Επαναστάσεως, τ. Α΄, Μέλισσα Αθήνα 1970, σ.23)]. Αναφέρεται στον κορυφαίο εκπρόσωπου του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (1750-1821) Ρήγα Φερραίο ή Βελεστινλή (Βελεστίνο, 1757-Βελιγράδι, 1798).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το διδακτικό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ποικίλες δραστηριότητες, είτε αναφορικά με το μάθημα της Ιστορίας είτε μέσα από άλλες διαθεματικές διδακτικές προσεγγίσεις. Το θέμα του ρομαντικού πίνακα του γερμανού Peter von Hess είναι ιδανικό, προκειμένου να προκαλέσει συζητήσεις, ερευνητικές δραστηριότητες και ομαδοσυνεργατικές δράσεις με ωφέλιμα αποτελέσματα, τόσο κατά την έναρξη της διδασκαλίας, ως αφόρμηση, όσο και στις διάφορες φάσεις διδακτικών σεναρίων ή φύλλων εργασίας, ως υπόθεση εργασίας απλών ή σύνθετων ιστορικών ζητημάτων αναφορικά με το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, τις φάσεις του, τους εκπροσώπους, τον ρόλο και τη δράση τους, την προσφορά τους. Ο Ρήγας Φερ(ρ)αίος ή Βελεστινλής κορυφαία πολιτική προσωπικότητα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, που προετοίμασε τον Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας, αποτελεί όχι μόνο με την πολυτάραχη ζωή του αλλά περισσότερο με την πολιτική ιδεολογία του, στο ιστορικό πλαίσιο εντός του οποίου αυτή διαμορφώθηκε, ένα ξεχωριστό πεδίο ιστορικής έρευνας. Εδώ, η έμπνευση και η φαντασία σε συνδυασμό με τη γερή ιστορική γνώση, την ευαισθησία και την παιδαγωγική κατάρτιση του εκπαιδευτικού μπορεί να έχει σημαντικά παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτελέσματα. Η βιογράφηση του Ρήγα (βιογράφοι, θρύλος και πραγματικότητα), τα πρώιμα χρόνια και οι πρώτοι του δάσκαλοι, οι επιρροές και οι καταβολές της πολιτικής του σκέψης, τα χρόνια της ωριμότητας και της δράσης, η Γαλλική Επανάσταση στα Βαλκάνια και η «Ελληνική Δημοκρατία» ως πολιτική σύλληψη του Ρήγα, η εκδοτική του δραστηριότητα ως μέσο διαφώτισης και ιδεολογικής προετοιμασίας για μία παμβαλκανική εξέγερση εναντίον των κατακτητών-καταπιεστών Οθωμανών, ο παροικιακός ελληνισμός (Βιέννη, Βουκουρέστι) ως κοινωνικός και γεωγραφικός χώρος στα χρόνια του (βλ ο «κύκλος» του Ρήγα), το επαναστατικό εγχείρημα, το τέλος αλλά και η αναδρομική πρόσληψη του Ρήγα και της εποχής του ως ιστορικό ζήτημα-πρόβλημα αποτελούν μερικές μόνο προτάσεις εκμετάλλευσης του μαθησιακού αντικειμένου. Άλλα επιμέρους ερωτήματα-αφορμές για διδακτική αξιοποίηση, είτε στην τάξη είτε στο πλαίσιο ανάθεσης εργασιών ατομικών ή ομαδικών, θα μπορούσαν να είναι η «Χάρτα της Ελλάδος» (Βιέννη, 1797), ο «Θούριος», η σύγκριση του συντάγματος του Ρήγα με το σύνταγμα της Γαλλικής Επανάστασης, η τρίχρωμη σημαία της Ελληνικής Δημοκρατίας του Ρήγα, η απεικόνιση του ίδιου σε μεταγενέστερα έργα ευρωπαίων ή ελλήνων καλλιτεχνών (βλ. ενδεικτικά, Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, Παναγιώτης Ζωγράφος κ. ά.). Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης σε σχολικές γιορτές, ή να συνδυαστεί με πολιτιστικά προγράμματα, εκπαιδευτικές επισκέψεις εντός και εκτός Ελλάδος (ενδεικτικά, Βιέννη-Βουκουρέστι, Εθνική Βιβλιοθήκη, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Εθνική Πινακοθήκη), καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ημερίδες ή και συνέδρια-σεμινάρια αναφορικά με ην πνευματική-ιδεολογική προετοιμασία της Ελληνικής Επανάστασης και τον ρόλο των φορέων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ή τη σχέση της Ελληνικής Επανάστασης με το ευρωπαϊκό γεγονός της Γαλλικής Επανάστασης (1789), τον Πόλεμο της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας λίγο νωρίτερα (1775-1783) και τις πολιτικές-ιδεολογικές καταβολές των προγενέστερων αυτών κορυφαίων ιστορικών γεγονότων με τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό (1687/8-1789) από όπου εκκινεί ο Νεοελληνικός. Η παραπάνω χρήση-εκμετάλλευση του μαθησιακού αντικειμένου είναι σύμφωνη με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να βρει διαθεματικές εφαρμογές στα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Τοπικής Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Ideological and philosophical movements Ideological and philosophical movementsIdeological and philosophical movements
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > Age of Enlightenment Age of EnlightenmentAge of Enlightenment
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Image reproduction Image reproductionImage reproduction
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Hess, von Peter
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE