Τσιρκο η Ιπποδρομος της Κωνσταντινουπολης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για μια εικόνα η οποία παρουσιάζει τον Ιππόδρομο της Κωνσταντινούπολης, έναν χώρο δημόσιας ψυχαγωγίας, που προορίζονταν για ιπποδρομίες και αρματοδρομίες, αποκτώντας παράλληλα θεσμικές και πολιτικές διαστάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δήμοι (Βένετοι δηλαδή Γαλάζιοι, Πράσινοι, Λευκοί και Κόκκινοι) που ήταν Λαϊκά Αθλητικά Σωματεία με πολιτική δύναμη και η «Στάση του Νίκα» την εποχή του Ιουστινιανού. Σε περιόδους που δε γίνονταν ιπποδρομίες ο ιππόδρομος μετατρέπονταν σε τσίρκο που έμοιαζε πολύ με τα σημερινά. Εμφανίζονταν δεξιοτέχνες απ' όλα τα μέρη του κόσμου για να παρουσιάσουν τα νούμερά τους (ακροβατικές ασκήσεις, ταχυδακτυλουργίες, χορευτικά νούμερα και κωμικές παντομίμες). Έφερναν, ακόμη, λιοντάρια και λεοπαρδάλεις, αρκούδες και ονάγρους (ασιατικούς αγριογάιδαρους) και τα έβαζαν να παλεύουν μεταξύ τους. Ο Ιππόδρομος προηγείται χρονικά της Κωνσταντινούπολης και υπήρξε κληροδότημα του Σεπτίμιου Σεβήρου, πιθανώς σε χρήση ήδη από το 2ο αιώνα. Κατά την αυτοκρατορία του Μεγάλου Κωνσταντίνου επεκτάθηκε και ολοκληρώθηκε το 303, με την προσθήκη της σφενδόνης, η οποία αποτελούσε το νοτιοδυτικό ημικυκλικό άκρο του. Μετατρέποντας την Κωνσταντινούπολη σε πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας του, ο Κωνσταντίνος διαμόρφωσε ένα μνημειακό σύνολο ανεξάρτητων, αλλά αλληλοσυνδεόμενων δημόσιων χώρων, μέρος του οποίου ήταν και ο Ιππόδρομος. Την ίδια εποχή ξεκίνησε και η συστηματική διακόσμηση του χώρου η οποία συνεχίστηκε από τους επόμενους αυτοκράτορες, Κωνστάντιο, Θεοδόσιο Α', Αρκάδιο και Θεοδόσιο Β' με μεταφορά πολύτιμων γλυπτών. Η τοποθεσία του Ιπποδρόμου, στο νοτιοδυτικό άκρο του ευρύτερου περιβόλου του Μεγάλου Παλατιού, προς την πλευρά της θάλασσας, είναι σήμερα γνωστή όχι μόνο λόγω των ερειπίων του, αλλά κυρίως από τρία σημαντικότατα μνημεία που σώζονται: τον οβελίσκο του Θεοδοσίου Α', ο οποίος δέσποζε στο κέντρο του μεγάλου άξονα του «Ιππικού», τη στήλη των Όφεων που μεταφέρθηκε εκεί από τους Δελφούς και τον κτιστό οβελίσκο του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου, γνωστού και ως Χάλκινη Στήλη, διότι πιστεύεται ότι κάποτε έφερε επένδυση επιχρυσωμένων πλακών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε, στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, να γίνει η αφορμή για συζήτηση και έρευνα, σχετικά με τα θεάματα και τον τρόπο διασκέδασης που υπήρχε τον 2ο και 3ο αιώνα και την εξέλιξή της στο πέρασμα των χρόνων, ώστε να αναδυθεί η σχέση που έχουν οι οικονομικές και πολιτικές συνθήκες της κάθε εποχής, με την διασκέδαση των κατοίκων και οι διαφορές και ομοιότητες που υπάρχουν με την διασκέδαση την σημερινή εποχή. Επίσης, μπορεί να ερευνηθεί και ο λόγος για τον οποίο τα Λαϊκά Αθλητικά Σωματεία της εποχής, απέκτησαν αργότερα και πολιτική δύναμη σε αντίθεση με τις σημερινές συνθήκες, στις οποίες τον ρόλο αυτό έχουν αναλάβει τα πολιτικά κόμματα. Τέλος, θα μπορούσαν να επισκεφθούν συμβατικά ή ηλεκτρονικά (Google Earth) την περιοχή, ώστε να ανακαλύψουν τι έχει μείνει σήμερα, σε σχέση με αυτά που δείχνει το Μαθησιακό Αντικείμενο, ποια η χρήση του Ιπποδρόμου όλα αυτά τα χρόνια, από τους διαφορετικούς κάθε φορά λαούς που έζησαν στην περιοχή και πως χρησιμοποιείτε σήμερα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΓΚΕΛΑΚΗΣ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE