Οι "Φυλλάδες του Γεροδήμου" -την τραγική χρονιά του 1897- θέτουν το αίτημα της ελληνικότητας του Έθνους προκρίνοντας τη στράτευση στις ανάγκες της ιστορικής στιγμής. Ο Φώτος Πολίτης έγραψε για τον Εφταλιώτη: «Ποιητής δεν ήτο. Κατά βάθος ήτο πατριώτης αγνός. Ο αγών του υπήρξε κατ' εξοχήν κριτικός.». Ο ίδιος ο Εφταλιώτης σημειώνει: "Σαν καταστάλαξε ο τόπος μας από την φουρτούνα που τον πλάκωσε τώρα και τρία χρόνια, όρεξη δεν μούμνησκε μήτε για στίχους, μήτε για παραμύθια. Αμαρτία μάλιστα μου φαινότανε, να πονή ακόμα το έθνος από τέτοια συφορά και μεις να το νανουρίζουμε με τραγούδια, αντίς να μελετούμε το τί πρέπει να γίνη για να μην ξανακυλήση σε παρόμοια ταπείνωση. Αμαρτία να παίζουμε με την φαντασία, αντίς να δουλεύουμε με τον νου". Ο Κ.Θ. Δημαράς που μεταφέρει το παραπάνω απόσπασμα σχολιάζει: "Ούτε τέχνη, κοιπόν, ούτε ιστορίαι: πράξη, ενέργεια κριτική". Συνεπώς, οι "Φυλλάδες του Γεροδήμου" θα πρέπει να μελετηθούν όχι τόσο ως λογοτέχνημα, ούτε ως κείμενο ανθηρής δημοτικής γλώσσας. Θα πρέπει να τις προσεγγίσουμε και στη διδακτική πράξη ως έργα που στοχεύουν στην καλλιέργεια του εθνικού φρονήματος σε μια δύσκολη ιστορική εποχή. Προτείνεται η διαθεματική προσέγγιση (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και Νεότερη Ιστορία) με δύο τρόπους: ι) υπό τύπον ομαδοσυνεργατικής ερευνητικής εργασίας στην διάρκεια ενός τριμήνου (για το γυμνάσιο) ή τετραμήνου (για το λύκειο) ιι) στο πλαίσιο διδακτικού σεναρίου διάρκειας δύο ή τριών εβδομάδων Οι φυλλάδες του Γεροδήμου μελετώνται σε συσχετισμό με την Φλογέρα του Βασιλιά του Κωστή Παλαμά μέσα στο ιστορικό τους πλαίσιο. Οι μαθητές προσεγγίζουν κριτικά τα λογοτεχνικά κείμενα σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές που αντλούν από τα βιβλία τους ή από το διαδίκτυο. Τα φύλλα εργασίας που λαμβάνουν οι ομάδες περιέχουν θεματικές όπως: α) Ο Αργύρης Εφταλιώτης ως λογοτέχνης - Έλληνας της διασποράς β) Ο Κωστής Παλαμάς ως εθνικός ποιητής γ) Το ιστορικό πλαίσιο 1890-1913 (Μεγάλη Ιδέα, η ήτα του 1897, Βαλκανικοί Πόλεμοι, ελληνισμός της διασποράς και Ελ. Βενιζέλος) δ) Ο Νουμάς ως λογοτεχνικό περιοδικό όργανο του δημοτικισμού και η σχέση του με τον ελληνισμό της διασποράς Αφού η κάθε ομάδα συγκεντρώσει το υλικό της και καταθέσει την εργασία της (προφορική παρουσίαση ενδεχομένως με power-point) στην τάξη, ο διδάσκων συντονίζει ελεύθερη συζήτηση γύρω από τα θέματα που μελέτησαν οι μαθητές με σκοπό την εμπέδωση και την καταγραφή συμπερασμάτων,