Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Χορος δερβισων
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Άρθρο αναφορικά με τον χορό των δερβισών (απόσπασμα ανταποκρίσεως εκ Λαρίσσης). Υπογράφεται από ανώνυμο δημιουργό που χρησιμοποιεί το ψευδώνυμο Περιηγητής. Το άρθρο βρίσκεται στο περιοδικό Μη Χάνεσαι, τ.2, No 202 (1881), σ. 6-7, το οποίο απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Το περιοδικό, που εξέδιδε από το 1880 έως το 1883 ο Κωνσταντινουπολίτης Βλάσης Γαβριηλίδης (1848-1920) και προσδιοριζόταν ως «πολιτικοσατυρική εφημερίς», μετεξελίχθηκε στην εφημερίδα Ακρόπολις, μία εφημερίδα που έγραψε ιστορία στον ελληνικό Τύπο με τη μαχητική αρθρογραφία της και την πρωτοποριακή για την εποχή της εμφάνιση και ύλη. Ο όρος «δερβίσης» χαρακτηρίζει τα μέλη των Μυστικιστικών Θρησκευτικών Αδελφοτήτων σε πολλές χώρες του μουσουλμανικού κόσμου. Οι ρίζες της λέξης βρίσκονται στην Περσία, πιθανώς προέρχεται από τις λέξεις: ντερ: πόρτα και βις: κοίτασμα, που σημαίνει «ζητιάνος που στέκει στην πόρτα» ή «που γυρίζει από πόρτα σε πόρτα», αν και η ετυμολογία αυτή είναι κάπως αμφίβολη.Οι δερβίσηδες, οργανωμένοι σε διάφορες αδελφότητες ήδη από τον 7ο αιώνα, είχαν ως πυρήνα τους το στενό περιβάλλον των ακολούθων του προφήτη Μωάμεθ. Χωρίζονται σε διάφορα μοναστικά τάγματα μέσα από τα οποία εκφράσθηκε η Σουφική παράδοση, ενώ τα μέλη τους ζούσαν σε κοινόβια, που ονομάζονταν τεκέδες. Τα μοναστικά τάγματα του Μωαμεθανισμού, περίπου 150 σε αριθμό, έχουν δική τους θεολογική, φιλοσοφική και κοινωνική φιλολογία. Τα πιο γνωστά είναι τα τάγματα των μπεκτασήδων και των μεβλεβήδων.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αξία του μαθησιακού αντικειμένου έγκειται τόσο στον πλούτο των πληροφοριών (περιεχόμενο), όσο και στη γλώσσα (μορφή). Ως προς το πρώτο, ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το κείμενο επιλέγοντας ομαδοσυνεργατικές και ανακαλυπτικές-διερευνητικές διδακτικές τεχνικές. Ο «χορός των δερβισών», όπως αποτυπώνεται στην ανταπόκριση του συντάκτη του άρθρου, αποτελεί ένα ενδιαφέρον τεκμήριο με πληροφορίες ιστορικές, θρησκειολογικές, γλωσσικές, διαμεσολαβημένες ωστόσο από την οπτική γωνία του αρθρογράφου. Επιπλέον, με κατάλληλα ερωτήματα, προσαρμογές στο διδακτικό παρόν, διάλογο και στοχευμένες διδακτικές στρατηγικές γνωστικού τύπου, οι ομάδες εργασίας των μαθητών/-τριών θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους περιηγητικά κείμενα, να αντιληφθούν την ιστορικότητα αλλά και να διατυπώσουν, προφορικά ή γραπτά, τις τεκμηριωμένες απόψεις τους για τις πολιτισμικές ανταλλαγές και την ποιότητα της σχέσης ανάμεσα στο χριστιανικό και το μουσουλμανικό στοιχείο, μίας σχέσης άλλοτε ειρηνικής συνύπαρξης και άλλοτε πολεμικής σύγκρουσης. Μάλιστα ο εθνικιστικός λόγος του 19ου αιώνα στην ιστορική συνάφεια της δημοσίευσης του κειμένου (1881) μπορεί προκαλέσει ενδιαφέρουσες συζητήσεις και εργασίες, που θα καλλιεργούσαν την ιστορική συνείδηση, την ιστορική-κριτική σκέψη και τη συνειδητοποίηση της αξίας της πολιτισμικής ετερότητας. Εκμεταλλευόμενος την ιστορικά προσδιορισμένη συνύπαρξη των δύο λαών ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει εργασίες (project) συλλογής ιστορικού υλικού (φωτογραφίες, προφορικές μαρτυρίες, τραγούδια, έθιμα, χοροί) και, εν συνεχεία, να γίνει ιστορικοποίηση αυτών των τεκμηρίων από τους ίδιους τους μαθητές/-τριες, δηλαδή να επιχειρηθεί η ένταξή τους στο ιστορικό περιβάλλον που αυτά ανήκουν κατόπιν αποδελτίωσης, κριτικής επεξεργασίας, διασταύρωσης και παρουσίασής τους στην ολομέλεια. Ειδικότερα το απαιτητικό θέμα των μουσουλμανικών αδελφοτήτων, η φιλοσοφική, θεολογική και κοινωνική τους προέλευση, προκαλεί μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον και θα μπορούσε να καταστεί πολλαπλά ωφέλιμο σε μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας ή σπουδαστές. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου είναι σύμφωνη με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, μπορεί να βρει διαθεματική λειτουργία στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Τοπικής Ιστορίας, της Προφορικής Ιστορίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Θρησκευτικών, της Μουσικής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3536
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
> Intercultural exchanges Intercultural exchangesIntercultural exchanges
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Islam IslamIslam
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Religion ReligionReligion
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
Music Education Music EducationMusic Education > Musical cultures Musical culturesMusical cultures
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Islam IslamIslam
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Religion ReligionReligion
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
Music Education Music EducationMusic Education > Musical cultures Musical culturesMusical cultures
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Περιηγητής
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator