Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Γεωγραφίας και της Ιστορίας, αλλά και σε ερευνητική εργασία ή βιωματική δράση με θέμα τον τουρισμό. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη νήσο Σάμο μέσα από μια παλιά περιήγηση και περιγραφή, δημοσιευμένη το 1864 σε άρθρο του περιοδικού ΧΡΥΣΑΛΛΙΣ. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν παλαιότερες περιγραφές και ταξιδιωτικούς οδηγούς για τη νήσο Σάμο και να κάνουν συγκρίσεις με οδηγούς και περιγραφές γιατη σημερινή εικόνα και κατάσταση του νησιού σήμερα. Επίσης, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν τη σημασία της καταγωγής του Πυθαγόρα από τη Σάμο για την πνευματική και πολιτιστική εξέλιξη του νησιού. Ταυτόχρονα στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης, θα μπορούσ ε να ανατεθεί στους μαθητές να διερευνήσουν τη σημασία και την αξία του τεχνικού έργου της Σάμου με το όνομα Ευπαλίνειο ΄Ορυγμα και να το συγκρίνουν με σύγχρονα μεγάλα τεχνικά έργα π.χ. το μετρό της Αθήνας. Παράλληλα, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να διερευνήσουν τη δραστηριότητα και τα έργα του τυράννου Πολυκράτη της Σάμου και να τα συγκρίνουν με τα έργα άλλων τυράννων π.χ. του Πεισίστρατου στην Αθήνα. Ιδιίτερα χρήσιμο για το μάθημα της Γεωγραφίας θα ήταν να ανατεθεί στους μαθητές να δημιουργήσουν διαφορετικά είδη χαρτών της νήσου Σάμου (π.χ. γεωλογικός,οικομομικός ή τουριστικός χάρτης) ή να αναζητήσουν χάρτες του νησιού, όπως τους σχεδίασαν παλαιοί χαρτογράφοι. Τέλος στα πλαίσια της Τοπικής Ιστορίας θα μπορούσε να διοργανωθεί μια εκπαιδευτική εκδρομή σε τόπους που περιγράφονται στο άρθρο, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν μια πιο εμπεριστατωμένη άποψη σχετικά με την κατάσταση, στην οποία βρίσκονται σήμερα τα φυσικά ή τα αρχαιολογικά μνημεία του νησιού