"Ένα γραμματακι" του Ψυχαρη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για κείμενο του Γιάννη Ψυχάρη με τίτλο "Ένα γραμματάκι", δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς" λογοτεχνικό περιοδικό το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 με σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας.Το μικρό αυτό κείμενο αναφέρεται σε επίστολή που εστάλη από ένα δάσκαλο στο περιοδικό και την απάντηση του Γιάννη Ψυχάρη στις αιτιάσεις του για τη χρήση της γλώσσας και συγκεκριμένα για τη χρήση των λέξεων "ώριος" και "πανώριος". Τα ερωτήματα στα οποία απαντάει ο Ψυχάρης είναι αν πρέπει αυτές οι λέξεις να χρησιμοποιούνται μόνο στην ποίηση. Αναγνωρίζει ότι ο τύπος της λέξης δεν είναι ούτε κοινός, ούτε συνηθισμένος, παρ'ολα αυτά μπορεί να μπει και στον πεζο και στον ποιητικό λόγο αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις που είναι η πρόθεση αυτού που χρησιμοποιεί τη λέξη να δώσει δύναμη στο λόγο του και να κεντρίσει την προσοχή του ομιλητή του και η διάθεσή του να αποδώσει ποιητικά τον πεζό λόγο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η απάντηση του Γιάννη Ψυχάρη στο δάσκαλο που του υπέβαλλε τις προτάσεις του για τη χρήση των λέξεων 'ώριος" και "πανώριος" μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για δραστηριότητες που αναφέρονται: Στα επιχειρήματα που αναπτύσσει για τη χρήση των λέξεων και αν συμφωνούν με αυτά οι μαθητές που μπορούν να διατυπώσουν τις δικές τους προτάσεις για τη χρήση αυτών των λέξεων. Στη διερεύνηση των πηγών όπως λογοτεχνικα βιβλία και ποιήματα για χρήσεις τέτοιων λέξεων που ούτε κοινές είναι, ούτε συνηθισμένες στον πεζό λόγο και στην ποίηση και στο πλαίσιο που αυτές αναφέρονται. Στη διατύπωση βασικών σημείων των προτάσεων που διατύπωσε ο Ψυχάρης για τη χρήση της δημοτικής γλώσσας. Στο ιδιαίτερο κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό περιβάλλον που αυτές οι θέσεις διατυπώθηκαν και η απήχηση που είχαν στο λαό και στους διανοούμενους εκείνης της εποχής. Στις επιδράσεις που δέχτηκε από μεγάλους Ευρωπαίους γλωσσολόγους εκείνης της εποχής. Στη συμβολή του γενικότερα στην καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
TYPICAL LEARNING TIME
0:20:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7270
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Relations among words Relations among wordsRelations among words
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Pragmatics - Text -Linguistics Pragmatics - Text -LinguisticsPragmatics - Text -Linguistics
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ψυχάρης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE