Άρθρο για το Γλωσσικο Διχασμο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το άρθρο υπογράφει ο εκδότης του φιλολογικού περιοδικού "ΝΟΥΜΑΣ" σε στήλη που διατηρεί και ασχολείται με το επίκαιρο για την εποχή ζήτημα του Γλωσσικού Διχασμού. Οι απόψεις του στηρίζονται στην πεποίθηση ότι η γλώσσα και η κουλτούρα του ελληνικού πληθυσμού της υπαίθρου αντιπροσωπεύουν τη φυσική, σύγχρονη συνέχεια της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και κουλτούρας και ότι τα κοινά στοιχεία των διαλέκτων που μιλά ο ελληνικός λαός θα πρέπει να διαμορφώσουν τη βάση της γραπτής γλώσσας η οποία θα χρησιμοποιείται στη λογοτεχνία, στην εκπαίδευση, στη διοίκηση και σε κάθε τομέα της ζωής γενικά. Ο τίτλος του άρθρου "Με το μεγάλωμα της Ελλάδας" αναδεικνύει την πρόθεση του συντάκτη να διακηρύξει με σαφήνεια και καθαρότητα τα επιχειρήματά του υπέρ του Δημοτικισμού, προτάσσοντας ως μέγιστο επιχείρημα την προοπτική επέκτασης των Ελληνικών συνόρων και την ανάγκη να διδαχθούν και να μιλήσουν, οι νέοι πληθυσμοί που θα ενταχθούν στην Ελληνική επικράτεια, την απλή γλώσσα που μιλά και επικοινωνεί ο λαός, τη δημοτική γλώσσα. Ο συντάκτης του άρθρου, που υπογράφει με το ψευδώνυμο "Νουμάς", τοποθετεί την αντιπαράθεση όχι στο επίπεδο της ποιότητας των διαλέκτων αλλά στο επίπεδο της ζώσας γλώσσας και της ανάγκης των ανθρώπων να επικοινωνούν τόσο προφορικά όσο και γραπτά στην ίδια διάλεκτο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί διδακτικά στην τάξη προκειμένου οι μικρότεροι μαθητές να λάβουν την αναγκαία πληροφόρηση για το ζήτημα του γλωσσικού διχασμού που ταλαιπώρησε επί δεκαετίες το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Επίσης προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας για να γνωρίσουν οι μαθητές το κειμενικό είδος του άρθρου που πραγματεύεται ζητήματα επικαιρότητος, αλλά και να αξιολογήσουν την επιχειρηματολογία του άρθρου. Εναλλακτικά το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές του δημοτικού και του γυμνασίου με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, στο πλαίσιο διερευνητικής μάθησης σε project στην ευέλικτη ζώνη και στις Ερευνητικές Εργασίες, προκειμένου να ερευνηθούν θέματα που αφορούν τη συγκριτική μελέτη των κειμένων αυτού του είδους στη σύγχρονη εποχή σε σχέση με την εποχή που έχει εκδοθεί το τεύχος του περιοδικού.
Επίσης το Μ.Α. μπορεί να αξιοποιηθεί και από το μάθημα της ιστορίας καθώς τοποθετεί το γλωσσικό ζήτημα σε πολιτικό και ιδεολογικό επίπεδο υποστηρίζοντας ότι για τη διαμόρφωση της εθνικής ενότητας απαιτείται η γλωσσική και πολιτισμική αφομοίωση των πληθυσμιακών ομάδων που θα ενταχθούν στην ελληνική επικράτεια. Επιπλέον το άρθρο αποδεικνύει τη βασική επιχειρηματολογία των δημοτικιστών, ότι η επιθυμητή ομογενοποίηση θα επιτευχθεί μέσω της συνολικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης με κύριο χαρακτηριστικό τη χρήση της δημοτικής τόσο ως αντικειμένου όσο και ως μέσου διδασκαλίας στα σχολεία.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Linguistic varieties Linguistic varietiesLinguistic varieties > Social linguistic varieties Social linguistic varietiesSocial linguistic varieties
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ο Νουμάς
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE