Roman mile post (59-63 a.C.)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φωτογραφία από συγκολλημένα θραύσματα κυλινδρικού μιλιοδείκτη της Εγνατίας οδού, της εποχής του αυτοκράτορα Νέρωνα (37 μ.Χ.-68 μ.Χ.) ο οποίος είναι κατασκευασμένος από γκρι πωρόλιθο. Οι μιλιοδείκτες (μιλιάρια) τοποθετούνταν στις μεγάλες Ρωμαϊκές οδούς (Αππία, Εγνατία) για να κατατοπίζουν τους ταξιδιώτες για τη θέση τους σε σχέση με υπάρχοντες σταθμούς ανεφοδιασμού, δεδομένου ότι τα ταξίδια της εποχής μπορούσαν να είναι πολυήμερα και οι πληροφορίες αυτές ήταν κρίσιμες για την επιβίωσή τους. Το κόστος κατασκευής των μιλιαρίων το ανελάμβανε ο αυτοκράτορας ή η τοπική κοινότητα. Αυτό συνήθως φαινόταν από τις ανάγλυφες σε αυτά επιγραφές. Η εύρεση αυτών των μιλιοδεικτών δείχνει κατ' αρχή το πέρασμα των μεγάλων Ρωμαϊκών οδικών αξόνων. Στη συνέχεια μας δείχνει το επίπεδο λειτουργίας και συντήρησης των δημοσίων έργων, τη σημασία που έδινε η Ρωμαϊκή διοίκηση για το υψηλού επιπέδου οδικό δίκτυο που συνέβαλλε στη διοίκηση και εξασφάλιζε τη συνοχή της αυτοκρατορίας και τέλος μας δίνει πρόσθετες ιστορικές πληροφορίες μέσω των ανάγλυφων επιγραφών τους. Το συγκεκριμένο μιλιάριο βρέθηκε στις Φέρες και φυλάσσεται στο μουσείο Κομοτηνής. Αυτό κάνει τους αρχαιολόγους να υποθέτουν ότι κοντά στην Κομοτηνή πρέπει να βρισκόταν ο σταθμός ανεφοδιασμού Porsulis (Porsulae) της Εγνατίας που αναφέρεται στα Ρωμαϊκά Δρομολόγια ως προκάτοχος της Μαξιμιλιανούπολης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η μελέτη του Ρωμαϊκού οδοδείκτη μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για να ερευνήσουν περαιτέρω οι μαθητές το εκτεταμένο οδικό σύστημα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, το επίπεδο στο οποίο βρισκόταν, τις προβλέψεις που είχε για τους ταξιδιώτες (σταθμοί ανεφοδιασμού, οδοδείκτες κλπ) και τον σημαντικό ρόλο που έπαιζε για την οικονομική και κοινωνική ζωή και τη συνοχή της αυτοκρατορίας. Παράλληλα μπορεί να συζητηθεί ο τρόπος χρηματοδότησης ανάλογων έργων από το ρωμαϊκό κράτος αλλά και το επίπεδο χάραξης των κεντρικών οδών συγκρίνοντάς τες με ανάλογες σημερινές χαράξεις με τη βοήθεια των πλέον σύγχρονων μέσων. Η μελέτη του συγκεκριμένου οδοδείκτη που αναφέρεται στον αυτοκράτορα Νέρωνα, μια αμφιλεγόμενη μορφή της Ρωμαϊκής ιστορίας, μπορεί να γίνει έναυσμα για τη μελέτη της εποχής του, του προγράμματος δημοσίων έργων που προωθούσε και της ιδιαίτερης σχέσης του με την Ελλάδα. Τέλος η μελέτη του οδοδείκτη σε σχέση με το σημείο που ανευρέθη (Εγνατία οδός-Φέρες) μπορεί να βοηθήσει ώστε να ξεκινήσει μια συζήτηση για την ιστορία της Εγνατίας οδού. Η ιδέα υπήρχε πριν κατά και μετά τα Ρωμαϊκά χρόνια και έχει διαχρονική πολιτισμική και οικονομική σημασία για την Ελλάδα και όλα τα κράτη της Βαλκανικής. Ο τρόπος με τον οποίο κινούνταν μέσα στη χερσόνησο, μας βοηθάει στην οριοθέτηση πόλεων-σταθμών της εποχής και η σχέση που έχει με τη χάραξη της σύγχρονης Εγνατίας μας δείχνει το υψηλό επίπεδο των κατασκευών εκείνης της εποχής παρά τα περιορισμένα τεχνικά μέσα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE