Dorotheos Scholarios, metropolitan (1812-1888)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για αναπαραγωγή πορτραίτου του κληρικού, εθνικού ευεργέτου και Μητροπολίτου (Σωζοαγαθουπόλεως το 1852 και Δημητριάδος το 1856). Γεννήθηκε το 1812 στη Βενδίστα Καλαμπάκας. Μένοντας ορφανός από γονείς σε μικρή ηλικία αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την ιδιαίτερη πατρίδα του και μετά από πολλές περιπλανήσεις και προσωπικές ταλαιπωρίες, κατόρθωσε να σπουδάσει στη Θεολογική Σχολή Χάλκης. Το 1852 διορίστηκε διευθυντής της Μεγάλης Σχολής του Γένους της Κων/πολης ταυτόχρονα με την εκλογή του ως Μητροπολίτη. Από το 1875 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και ασχολήθηκε με τη συγγραφή. Απεβίωσε το 1888 αφήνοντας γενικό κληρονόμο του το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το πορτραίτο που απεικονίζει τον Μητροπολίτη και εθνικό ευεργέτη Δωρόθεο Σχολάριο μπορεί να συνεισφέρει εικονογραφικά στο μάθημα των Θρησκευτικών-Εκκλησιαστικής Ιστορίας, όταν μελετάται ο βίος των πρώτων Μητροπολιτών του απελευθερωμένου ελληνικού κράτους αλλά και ο προσωπικός βίος του απεικονιζόμενου.Πρόκειται για μια λαμπρή προσωπικότητα που αν και διήλθε πλείστες δυσκολίες από την παιδική του ηλικία, σε μια δεινή και για την μετεπαναστατική Ελλάδα περίοδο κατόρθωσε να φτάσει στον μητροπολιτικό θρόνο και στη διεύθυνση της Μεγάλης Σχολής του Γένους. Η ζωή του ήταν μια συνεχής προσφορά στον συνάνθρωπο και στην εκκλησία κι αυτό τεκμαίρεται κι από την κίνησή του να κληροδοτήσει μετά θάνατον όλη την περιουσία του στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Το πορτραίτο που απεικονίζει τον Μητροπολίτη, εθνικό ευεργέτη και απόφοιτο της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης Δωρόθεο Σχολάριο μπορεί να ελκύσει και να συνεισφέρει εικονογραφικά στην μελέτη της ιστορίας της Σχολής. Η Σχολή αυτή έχει λειτουργήσει σχεδόν για μια χιλιετία στην Κωνσταντινούπολη και έχει δώσει στην ορθοδοξία τους πιο λαμπρούς ταγούς της, μεταξύ των οποίων και τον νυν Πατριάρχη Κων/πόλεως. Αποτελεί κορυφαίο μνημείο της ορθόδοξης εκκλησιαστικής παράδοσης, γεγονός που τεκμαίρεται και από το ότι μετά την απαγόρευση της λειτουργίας της από το τουρκικό κράτος (1971), έχουν κινηθεί οι μεγαλύτερες δυνάμεις του κόσμου (ΗΠΑ, Ε.Ε. κλπ.) υπέρ της επαναλειτουργίας της. Περί της ιστορίας, της λειτουργίας και της σημασίας αυτού του μνημείου οφείλουν να έχουν γνώση οι μαθητές μας. Το πορτραίτο που απεικονίζει τον Μητροπολίτη, εθνικό ευεργέτη και διευθυντή της Μεγάλης Σχολής του Γένους, Δωρόθεο Σχολάριο μπορεί να ελκύσει και να συνεισφέρει εικονογραφικά στη μελέτη της ιστορίας και της σπουδαιότητας της Σχολής. Η Μεγάλη Σχολή του Γένους, ιδρύθηκε από τον πρώτο μετά την άλωση Πατριάρχη Γεννάδιο Σχολάριο με πρώτο διευθυντή τον Θεόδωρο Καμαριώτη. Συνδέεται διαχρονικά με το Πατριαρχείο, έχει δεχτεί ομόδοξους από τα πέρατα της οικουμένης και έπαιξε μεγάλο ρόλο στη διαχρονική διατήρηση της Ομογένειας της Κωνσταντινούπολης (Φαναριώτες). Είναι το αρχαιότερο εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Κων/πολη και ένα από τα αρχαιότερα στην Ευρώπη. Σήμερα λειτουργεί ως σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παραμένει ένα από τα συχνότερα επισκέψιμα μνημεία της Πόλης και διατηρεί όλη την αίγλη και το μεγαλείο της μακραίωνης ιστορίας της.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Church Fathers Church FathersChurch Fathers
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > The Christian world today The Christian world todayThe Christian world today
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE