ΧΑΛΚΟΥΡΓΕΙΟ, ΜΥΤΙΛΗΝΗ
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται η εικόνα από το χαλκουργείο του Κεραμηδά, στη Μυτιλήνη. Το εργαστήριο που διατηρεί ο ίδιος στην παλιά αγορά φαίνεται να μετρά αρκετές δεκαετίες ζωής. Ο πεθερός του, από τον οποίο μυήθηκε στα μυστικά της τέχνης, δούλευε στο μαγαζί από μικρός μαθαίνοντας την τέχνη από παλιότερο τεχνίτη χαλκουργό από τα Γιάννενα που ήρθε στη Μυτιλήνη το 1930. Ο πεθερός του συνέχισε τη δραστηριότητα μέχρι το 1992. Από τότε το ανέλαβε ο γαμπρός του Αριστείδης.
Η τέχνη του χαλκουργού αφορούσε την συστηματική κατεργασία του χαλκού και απαιτεί τον επιδέξιο χειρισμό εργαλείων και υλικού. Χρειαζόταν αρκετή εργασία και πολύς κόπος για την τελική διαμόρφωση των χάλκινων ειδών. Από χαλκό κατασκευάζονταν μαγειρικά σκεύη, σκεύη για το σερβίρισμα του φαγητού και σκεύη που χρησιμοποιούσαν οι γεωργοί και οι βοσκοί. Τα μαγειρικά σκεύη ήταν σφυρηλατημένα για αντοχή και για διακόσμηση. Πέρα από τη σφυρηλάτηση που γινόταν σε όλα σχεδόν τα χάλκινα σκεύη, παρατηρούνταν και μια προσπάθεια για διακοσμητική διαμόρφωση κυρίως σε είδη που προορίζονταν για το στόλισμα του σπιτιού. Κάθε τεχνίτης προσπαθούσε να εκφράσει και να εκδηλώσει με την πλούσια διακόσμηση το καλλιτεχνικό του συναίσθημα. Η διακόσμηση γινόταν ή με το «γκαλέμι», εργαλείο ειδικό για χάραξη ή με τα «καλούπια», που ήταν έτοιμα και τυποποιημένα. Τα συνηθισμένα διακοσμητικά θέματα ήταν απλά γεωμετρικά σχήματα. Επίσης, κλωνάρια από κυπαρίσσια, λουλούδια, αετοί, σημαίες. Τα σχεδιάσματα αυτά έφεραν πάντοτε την προσωπική σφραγίδα του κάθε τεχνίτη που τα φιλοτεχνούσε με μεράκι και από διακοσμητική διάθεση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο περισσότερες πληροφορίες (κείμενο, εικόνες και βίντεο) για το συγκεκριμένο επάγγελμα του χαλκουργού. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες για τους λόγους που οδήγησαν στην αντικατάσταση των παλιών οικιακών σκευών από χαλκό με τα σύγχρονα σκεύη από διαφορετικά υλικά (π.χ. κράματα από χάλυβα, από αλουμίνιο, κ.ά.) που ήταν πιο ανθεκτικά και ασφαλή. Στο τέλος οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα ευρήματά τους και συζητούν για την εξέλιξη της χαλκουργίας και των άλλων παραδοσιακών τεχνικών επαγγελμάτων στην σημερινή εποχή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
v 1.0 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE