Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Γλώσσας ή της Λογοτεχνίας για να γνωρίσουν το έργο του ποιητή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές σε τρία ποιήματά του (Ο Τάκη Πλούμας, Ο Μπαταριάς, Μπάϋρον) θα αναγνωρίσουν ότι η ποίηση του Μαλακάση απομακρύνεται από τα εθνικοϊστορικά και πολιτισμικά θέματα και στρέφεται προς τον κόσμο του ατόμου, θέλοντας να εκφράσει το ήθος και τον τρόπο ζωής των Ελλήνων κατά την πρώτη περίοδο μετά την Επανάσταση του 1821. Αυτή η ποίηση θυμίζει το δημοτικό τραγούδι και μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να βρουν οι μαθητές δημοτικά τραγούδια με την ίδια θεματολογία προκειμένου να τα συγκρίνουν, να κάνουν συσχετισμούς, να βρουν συνδέσεις, ομοιότητες και διαφορές κλπ.
Το ρεύμα του συμβολισμού στην ποίηση του Μαλακάση δημιουργεί καινοτομίες, όπως τη δημιουργία νέων λέξεων, κυρίως σύνθετων λέξεων (π.χ. θαλασσοδέρνεσαι, τετράξανθο, ονειροπλανεμένη, νυχτοπαρορίτρα, ονειροπλάνταχτη, δακρυοσταλαχτίτρα, πονόδαρτη, ποθοπλάνταχτος, αγριομάνισμα, νεραϊδογέννητες, ποροφάγγαρο, αλαφροδάχτυλος, χρυσοφτέρουγο, χαμηλογλέφαρη, ακροβλεφαρίδα, θαλασσοπινημένο, πολυφίλητοι κ.ά.). Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν τις λέξεις αυτές στα ποιήματα του Μαλακάση, να τις καταγράψουν, να τις μελετήσουν, να τις αναλύσουν στα συνθετικά τους και να προσπαθήσουν να γίνουν κι αυτοί γλωσσοπλάστες, δημιουργώντας τις δικές τους λέξεις, με τις οποίες μπορούν στη συνέχεια να συνθέσουν τα δικά τους ποιήματα.