Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Kalas Nikolas, poet, (1907-1988)
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει τον ποιητή Νικόλα Κάλα ή Νικήτα Ράντου (πραγματικό όνομα Νικόλαος Καλαμάρης). Ο Νικόλας Κάλας γεννήθηκε το 1907 στην Ελβετία από Έλληνες γονείς μεγαλοαστικής καταγωγής (από τη μητέρα του απογόνους παλαιάς φαναριώτικης οικογένειας). Σε μικρή ηλικία εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1924 ως το 1927 υπήρξε μέλος της "Φοιτητικής Συντροφιάς" από το έντυπο της οποίας πρωτοεμφανίζεται στα ελληνικά γράμματα ως κριτικός. Το 1933 εκδίδει (ως Νικήτας Ράντος) την πρώτη του συλλογή με τίτλο "Ποιήματα". Από το 1934 αρχίζει τις επαφές με διανοούμενους στο Παρίσι όπου σχετίστηκε με κύκλους των Γάλλων υπερρεαλιστών. Ο Αντρέ Μπρετόν τον έχει αποκαλέσει "από τα πιο φωτεινά και τολμηρά πνεύματα της εποχής". Στον πολιτικό-κοινωνικό τομέα έχει ενταχθεί από νωρίς στον τροτσκισμό και έχει συμμετάσχει στις ζυμώσεις του "Εκπαιδευτικού Ομίλου" ερχόμενος σε αντίθεση με το τότε πανεπιστημιακό κατεστημένο. Προσπαθεί να συνδυάσει τον μαρξισμό με τον Φροϊδισμό (πλαίσιο υπερρεαλισμού) και τον μαρξισμό με την τέχνη. Θεωρείται από τους πρώτους θεωρητικούς του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα καθώς και από τους πρώτους απολογητές της αριστερής διανόησης. Αυτές του οι τοποθετήσεις είχαν προκαλέσει πολλές χλευαστικές και απορριπτικές αντιδράσεις από λογοτέχνες από τον συντηρητικό χώρο αλλά και από την αριστερά, λόγω της αντίφασης με την μεγαλοαστική του καταγωγή. Το 1934 δημοσιεύει τρεις μικρές ποιητικές συλλογές. Εκτός από το ποιητικό και το κριτικό του έργο, έχει μεταφράσει Τ.Σ. Έλλιοτ και Λουί Αραγκόν. Έχει ασκήσει επιθετική κριτική εναντίον του Καρυωτάκη, του Παλαμά και του Σολωμού ενώ έχει αναγνωρίσει από τους πρώτους της γενιάς του την αξία του έργου του Καβάφη. Το 1938 υπό τη σκιά του επερχόμενου πολέμου περνάει στη Λισαβόνα και μετά από ένα χρόνο στη Νέα Υόρκη όπου εγκαθίσταται πλέον μόνιμα. Την Ελλάδα επισκέπτεται μόνο για θέματα περιουσιακά. Στη νέα του πατρίδα, εγκαταλείπει την ποίηση και αφοσιώνεται αποκλειστικά στην τεχνοκριτική. Ο Νικόλας Κάλας μπορεί να συγκαταλεχθεί στη λεγόμενη "γενιά του '30". Είναι από τους πρώτους ποιητές της γενιάς του που χρησιμοποίησε ελεύθερο στίχο. Τα ποιήματά του ευρίσκονται στα όρια του "φουτουρισμού" και του μεταπολεμικού υπερρεαλισμού. Πρωτοπορεί υπερβαίνοντας την ως τότε ελληνική ποιητική παράδοση παίρνοντας τον τίτλο του "πρώτου Έλληνα μοντέρνου ποιητή". Το ιδεολογικό πλαίσιο αναφοράς του έργου του παραμένει σε όλη του τη ζωή μαρξιστικό. Το 1977 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για τη συλλογή του "Οδός Νικήτα Ράντου" που είχε δημοσιεύσει με το ψευδώνυμο Νικόλας Κάλας. Απεβίωσε το 1988.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μελετώντας τον βίο και το έργο του ποιητή Νικόλαου Κάλα φέρνουμε τους μαθητές μας σε επαφή με έναν σημαντικό αλλά όχι τόσο γνωστό νεοέλληνα ποιητή, κριτικό και διανοητή ο οποίος ακολούθησε έναν μοναχικό και ιδιαίτερο τρόπο στη δημιουργική του διαδρομή προσπαθώντας ταυτόχρονα να διαρρήξει τα όρια της κοινωνικής του τάξης. Λόγω του ποιητικού αλλά και του θεωρητικού του έργου έχει συμπεριληφθεί στους "ειδικούς" του υπερρεαλισμού στην μεταπολεμική Ελλάδα. Μέσω της μελέτης του βίου του μπορούμε να προσεγγίσουμε κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα που εξελίσσονται παράλληλα στον ελληνικό χώρο, την επίδραση των σοσιαλιστικών κινημάτων και ιδεολογιών στους τότε διανοούμενους, την εισαγωγή των ιδεών του μαρξισμού και του φροϊδισμού στην τέχνη και τη λογοτεχνία, την αντίδραση στην υπάρχουσα ιδεολογία και στην πεπατημένη της "παράδοσης". Μελετώντας τον βίο και το έργο του Νικόλα Κάλα, αναγνωρισμένου ως έναν από τους πρώτους διανοητές του υπερρεαλισμού στη χώρα μας, μπορούμε να εισάγουμε τα παιδιά στη μελέτη αυτού του κινήματος, πρώτα μέσω των Ελλήνων εκφραστών του και στη συνέχεια περνώντας στους Γάλλους. Μπορούμε να δείξουμε τη χρονική διαδοχή των διαφόρων κινημάτων στην τέχνη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έλαβε η εισαγωγή του υπερρεαλισμού στην ελληνική πραγματικότητα. Μπορούμε να αναφερθούμε στις αντιδράσεις που συνάντησε και τα εκφραστικά μέσα που υιοθέτησε (π.χ. ελεύθερο στίχο) στην πεζογραφία την ποίηση, τη ζωγραφική κλπ. ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν τον οπλισμό εκείνο που θα τους επιτρέπει να αναγνωρίζουν στοιχεία υπερρεαλισμού σε ένα έργο λογοτεχνίας ή ζωγραφικής. Ταυτόχρονα μπορούμε να εισάγουμε τους μαθητές στη μελέτη της λεγόμενης "γενιάς του '30" στην ελληνική ποίηση και πεζογραφία. Με κομβικό σημείο το γεγονός της Μικρασιατικής καταστροφής και την έκπτωση της "Μεγάλης Ιδέας" γίνεται μια στροφή προς την αναζήτηση της "ελληνικότητας" στην τέχνη και τη λογοτεχνία. Αν και ποτέ δεν αναγνωρίστηκε επίσημα ως οργανωμένη ομάδα από τους συντελεστές της, απετέλεσε μια αρκετά συνεκτική στιλιστικά "παρέα" η οποία ανανέωσε σε μεγάλο βαθμό τους όρους δημιουργίας στον ελληνικό καλλιτεχνικό χώρο και όπως λέει ο Νάσος Βαγενάς "έμπασε την ελληνική λογοτεχνία στον 20ο αιώνα" και μέχρι σήμερα επηρεάζει τους όρους της σύγχρονης πνευματικής δημιουργίας.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5664
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature
> Writer WriterWriter
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Surrealism SurrealismSurrealism
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Surrealism SurrealismSurrealism
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator