Δημαρας Κωνσταντινος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι φωτογραφική αναπαραγωγή (κλισέ) που παρουσιάζει το διάσημο ιστορικό της Λογοτεχνίας Κ.Θ. Δημαρά να συνομιλεί ή να εργάζεται.Ο Κωνσταντίνος Θησέως Δημαράς γεννήθηκε στην Αθήνα στις 21 Μαΐου 1904 και πέθανε στο Παρίσι στις 18 Φεβρουαρίου 1992. Υπήρξε κριτικός και ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας και ο πρώτος και σημαντικότερος μελετητής του νεοελληνικού διαφωτισμού. Ξεκίνησε τις σπουδές του στην ιατρική, αλλά ύστερα γράφτηκε στην Φιλοσοφική Aθηνών και πήρε τελικά πτυχίο από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο και τον αναγόρευσε διδάκτορα Φιλολογίας. Tα επιστημονικά του δημοσιεύματα άρχισαν το 1926. Συνεργάστηκε με πολλά έντυπα (όπως οι εφημερίδες "Eλληνικά Γράμματα" και "Πρωΐα", αλλά κυρίως η εφημερίδα "Tο Bήμα" και το περιοδικό "Nέα Eστία"). Tο έργο ζωής του Κ. Θ. Δημαρά είναι η "Iστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας" (πρώτη έκδοση 1948), όπου συνέθεσε γνωστά και άγνωστα στοιχεία καταγράφοντας την πορεία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, ερμηνεύοντας και εντάσσοντάς την σε ευρωπαϊκό πλαίσιο. Tο τελευταίο συνθετικό του έργο ήταν το "Kωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος: Η εποχή του, η ζωή του, το έργο του", όπου το έργο του μεγάλου ιστορικού θεωρείται από νέα οπτική γωνία, και εξετάζεται ο ρόλος του στη διαμόρφωση των νεοελληνικών νοοτροπιών. Διετέλεσε γενικός διευθυντής του Iδρύματος Kρατικών Yποτροφιών, από τη σύστασή του το 1951, και διευθύνων σύμβουλος του Eθνικού (τότε Bασιλικού) Iδρύματος Eρευνών, επίσης από τη σύστασή του το 1961. Aπομακρύνθηκε και από τις δύο θέσεις από το δικτατορικό καθεστώς, το 1967, και αποδέχτηκε πρόσκληση του πανεπιστημίου της Σορβόννης για να διδάξει στην έδρα Nέας Eλληνικής Λογοτεχνίας, καθώς και να διευθύνει το Nεοελληνικό Iνστιτούτο. Tις θέσεις αυτές διατήρησε έως το 1978, οπότε και αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μέσω του μαθησιακού αντικειμένου της φωτογραφικής απεικόνισης του Κ.Θ. Δημαρά, οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο- Λύκειο) έρχονται σε επαφή με τη σημαντική προσωπικότητα του ιστορικού και κριτικού της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μέσω της διερευνητικής μάθησης και της μεθόδου πρότζεκτ, οι μαθητές σε ομάδες, με τη βοήθεια φύλλων εργασίας και κατάλληλων οδηγιών, μπορούν να μελετήσουν από πηγές το έργο του Δημαρά και να παρουσιάσουν και να κατανοήσουν τη μέγιστη συμβολή του στην κωδικοποίηση, ανάλυση και διατήρηση της αξίας και της έννοιας της νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Επίσης η ανάλυση αυτή μπορεί να συνδυαστεί και με έρευνα σχετικά με το βίο του ιστορικού- κριτικού και την αντίστασή του στην περίοδο της δικτατορίας και να συγκριθεί η στάση του κριτικά με άλλους ακαδημαϊκούς- λογοτέχνες που είτε συνεργάστηκαν, είτε αντιστάθηκαν την περίοδο της Δικτατορίας (1964- 1973). Κριτικές και αποσπάσματα του έργου του μπορούν να αντιπαραβληθούν με έργα που μελετούν οι μαθητές στα πλάισια του μαθήματος της νεοελληνικής Λογοτεχνίας και να ζητηθεί και η δική τους κριτική επί της κριτικής του Κ.Θ. Δημαρά υπό τη σύγχρονη οπτική (κοινωνική και πολιτική μετακριτική των μαθητών). Η φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε λογοτεχνικές ημερίδες, γιορτές αλλά και σε αφιερώματα σχετικά με την πνευματική αντίσταση απέναντι στον πνευματικό ολοκληρωτισμό της Δικτατορίας. Οι μαθητές μπορούν να συγκρίνουν κριτικές του Δημαρά σε λογοτεχνικά έργα με άλλες σύχρονες κριτικές αλλά και να προσπαθήσουν να περιγράψουν το έργο του σύμφωνα με τις σύγχρονες πια κοινωνικο- πολιτικές καταστάσεις της νεοελληνικής κοινωνίας όπως τη βιώνουν οι μαθητές (κυριαρχία των οπτικών μέσων σε βάρος της Λογοτεχνίας κ.λ.π.). Τέλος με συναισθητική προσέγγιση της φωτογραφίας οι μαθητές μπορούν να προσεγγίσουν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του Κ.Θ. Δημαρά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE