Scenes of the Akathistos Hymn, the Forty Martyrs, the Stoning of Stephen
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί Βυζαντινό έργο τέχνης. Βυζαντινή αγιογραφία από τη Μονή Βυλίζης (παρεκκλήσιο Γενεσίου του Προδρόμου). Απεικόνιση σκηνών του Ακαθίστου Ύμνου, οι Σαράντα Μάρτυρες, ο Λιθοβολισμός του Στεφάνου. Δημιουργός του έργου Γεώργιος (1734-1748), Καλαρίτες Ιωαννίνων. Ο ύμνος αυτός ονομάζεται «Ακάθιστος» από την όρθια στάση που τηρούσαν οι πιστοί κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας της. Οι πιστοί έψαλαν τον Ακάθιστο ύμνο όρθιοι, υπό τις συνθήκες που θεωρείται ότι εψάλη για πρώτη φορά, ενώ το εκκλησίασμα παρακολουθούσε όρθιο και την ακολουθία της εορτής του Ευαγγελισμού, με την οποία συνδέθηκε ο ύμνος. Ο Ακάθιστος ύμνος θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας. Είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και εν μέρει της ομοιοκαταληξίας. Η γλώσσα του είναι σοβαρή και ποιητική και πλουτίζεται από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα λόγου (αντιθέσεις, μεταφορές, κλπ). Το θέμα του είναι η εξύμνηση της ενανθρώπισης του Θεού μέσω της Θεοτόκου, πράγμα που γίνεται με πολλές εκφράσεις χαράς και αγαλλίασης, οι οποίες του προσδίδουν θριαμβευτικό τόνο. Ο Άγιος Στέφανος, ο Πρωτομάρτυρας του Χριστού, που τιμά η Εκκλησία μας στις 27 Δεκεμβρίου, είναι μια μεγάλη και ηρωική μορφή του Χριστιανικού Μαρτυρολογίου. Είναι ο πρώτος από τους Επτά Διακόνους, ο αρχιδιάκονος, που διάλεξε ο πιστός λαός των Ιεροσολύμων για να προσφέρει, μαζί με τους άλλους, τις υπηρεσίες. του στα συσσίτια και στις τράπεζες αγάπης των Πρώτων Χριστιανών. Ο Στέφανος είχε αφιερώσει τη ζωή του στο κήρυγμα του ευαγγελικού λόγου και στη φιλανθρωπική δράση. Για τη προσφορά και τις αρετές του τιμήθηκε με το χάρισμα της θαυματουργίας. Με το χάρισμα αυτό θεράπευε ασθενείς και αποδείκνυε τη δύναμη του Χριστού. Με τη βαθιά θεολογική του κατάρτιση ανέτρεπε εύκολα τις κακοδοξίες των Ιουδαίων για το έργο του Χριστού, προκαλώντας την οργή και το φθόνο τους.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία των θρησκευτικών καθώς και της Εκκλησιαστικής Τέχνης. Αφορά την ζωγραφική απεικόνιση με τεχνοτροπία βυζαντινής αγιογραφίας από Έλληνες Ζωγράφους μετά την Άλωση της πόλης (1450-1830) σκηνών του Ακάθιστου Ύμνου, τους Σαράντα Μάρτυρες και το Λιθοβολισμό του μάρτυρα Στεφάνου. Ο εκπαιδευτικός μπορεί διαθεματικά να αναφερθεί και μελετήσει μαζί με τους μαθητές τόσο την εκκλησιαστική ιστορία με τη σπουδή στις θεματικές του Ακάθιστου Ύμνου, των Σαράντα Μαρτύρων και του Λιθοβολισμού του μάρτυρα Στεφάνου όσο και την εκκλησιαστική τέχνη της Βυζαντινής τεχνοτροπίας, της ζωγραφικής φορητών εικόνων σε ξύλο, δηλαδή της θρησκευτικής ζωγραφικής ή αγιογραφίας. Αφού παρουσιαστεί το έργο μπορεί οι μαθητές σε ομάδες να ερευνήσουν κριτικά και με αξιοποίηση των πηγών από βιβλία ή το διαδίκτυο των θεματικών που απεικονίζονται στην εικόνα. Να μελετηθεί η ιστορία των μαρτύρων καθώς και του Αγίου Στεφάνου και έτσι να φωτιστούν οι κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτικές συνθήκες της εποχής. Επιπλέον θα μπορούσε να γίνει αναφορά και στις μορφές εκκλησιαστικής τέχνης και να μελετηθεί από τους μαθητές η ιστορική πορεία της Βυζαντινής Αγιογραφίας ανά τους αιώνες καθώς και η θρησκευτική ζωγραφική των φορητών εικόνων. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα με την καθοδήγηση και τον συντονισμό από τον εκπαιδευτικό οι μαθητές παρουσιάζουν τις μελέτες τους και ακολουθεί κριτικός και εποικοδομητικός διάλογος στην ολομέλεια της τάξης πάνω στις αναφερθείσες θεματικές.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Georgios (29), Γεώργιος (29)
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE