Υφαντουργειο - Νηματουργειο - Καλαμαρης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία του εργοστασίου Καλαμάρη, ενός από τα μεγαλύτερα παλαιά βιομηχανικά συγκροτήματα της Λέσβου. Βρίσκεται βόρεια της Μυτιλήνης στο παλιό λιμάνι. Ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1880, σε μια περίοδο που σηματοδοτείται από τη ραγδαία οικονομική ανάπτυξη του ελληνικού πληθυσμού στη Μυτιλήνη και στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Τα περισσότερα κτίσματα του εργοστασίου Καλαμάρη αποτελούν προσθήκες, μέσα στο πέρασμα πάνω από ενός αιώνα λειτουργίας και για αυτό το λόγο το συγκρότημα χαρακτηρίζεται από μία οργανική δόμηση, που εμφανίζεται ακατάστατη και πολυποίκιλη. Το εργοστάσιο είναι μοναδικό γιατί συνδύαζε στο ίδιο συγκρότημα επεξεργασία αλεύρων και μακαρονοποιία με επεξεργασία βάμβακας και νημάτων ως κύριες χρήσεις. Ο Κυλινδρόμυλος και το Νηματουργείο είναι τα βασικά κτήρια, που εκτελούνταν η κάθε μια από τις διαδικασίες και αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα εξελιγμένης βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα. Ακόμη, για δευτερεύουσες εμπορικές χρήσεις ήταν το Ελαιοτριβείο και το Ξυλουργείο. Σταμάτησε να λειτουργεί το 1990 και το 1993 χαρακτηρίστηκε με ΦΕΚ ως διατηρητέο (πηγή: Το τέλος των γιγάντων. Βιομηχανική κληρονομιά και μετασχηματισμοί των πόλεων. Βόλος 2007).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία μπορεί να λειτουργήσει στη διδασκαλία ως έναυσμα/κίνητρο, προκειμένου να διατυπώσουν οι μαθητές ερευνητικά ερωτήματα. Παρατηρούν την φωτογραφία, τους δίνονται κάποιες πληροφορίες γι’ αυτό που απεικονίζει και καλούνται από τον εκπαιδευτικό να διατυπώσουν ερωτήματα προς διερεύνηση σχετικά με αυτό που παρατηρούν. Π.χ. διατυπώνονται ερωτήματα του τύπου: “Πότε ιδρύθηκε το εργοστάσιο;” “Τι παρήγαγε;”, “Ποιες ήταν οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων;”, “Ποια ήταν η αρχιτεκτονική των κτιρίων του;”, “Πότε έκλεισε; Γιατί;”, “Ποια είναι σήμερα η εικόνα της Βιομηχανίας στην περιοχή; Γιατί;” Χωρίζονται οι μαθητές σε ομάδες και κάθε μία αναλαμβάνει να απαντήσει σε ένα ερευνητικό ερώτημα. Αναζητούν πληροφορίες από διάφορες πηγές, τις συνθέτουν και τις ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης (για τις συνθήκες εργασίας στο εργοστάσιο Καλαμάρη βλ. http://vaspik.blogspot.gr/2012/10/blog-post_7862.html).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΡΑΜΑΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE