Κυρα της Ρω
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η εικόνα παρουσιάζει μια μορφή-σύμβολο της απλότητας, της μεγαλοψυχίας και του πατριωτισμού, την κυρά της Ρω. Πρόκειται για τη Δέσποινα Αχλαδιώτη που από το 1924 (σε ηλικία 25 ετών) μέχρι και τα βαθιά της γεράματα (92 ετών) έμενε στη βραχονησίδα Ρω, στην εσχατιά της Ελλάδας (4 μίλια δυτικά από το Καστελόριζο και σε απόσταση λίγων μόλις μιλίων από τις τoυρκικές ακτές) έχοντας αναγάγει ως σκοπό της ζωής της την ανύψωση της ελληνικής σημαίας και την υπεράσπιση του ακριτικού της νησιού. Η φωτογραφία αποτυπώνει μια γυναίκα της καθημερινότητας που φορά παραδοσιακή στολή και κοιτά με περηφάνεια τον φωτογραφικό φακό. Η πρώτη φορά που η Δέσποινα Αχλαδιώτου ύψωσε τη σημαία ήταν το 1927, όταν αντίκρισε στην κορυφή του νησιού της υψωμένη μια τουρκική σημαία. Πήγε στο σπίτι, άνοιξε το σεντούκι της με τα λιγοστά πράγματά της, βρήκε τα απαραίτητα υλικά και έραψε μια γαλανόλευκη. Με τη βοήθεια του άντρα της κατέβασε την τουρκική σημαία και τοποθέτησε στη θέση της την ελληνική. Αν και με το πέρασμα του χρόνου έχασε τόσο την παρέα του άντρα της όσο και της μητέρας της, έκανε σκοπό της ζωής της την προστασία της ελληνικής σημαίας και την διατήρησή της στο νησί. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από μια ολιγοήμερη απουσία της από τη νησίδα (τον Αύγουστο του 1975) η ελληνική σημαία αντικαταστάθηκε από τη τουρκική, γεγονός που ενίσχυσε το αίσθημα ευθύνης της για την παραμονή της εκεί ως τα βαθιά γεράματα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στην πρώτη ανάγνωση της φωτογραφίας, οι μαθητές/τριες θα κληθούν να περιγράψουν τη μορφή που εικονίζεται σε αυτή, μια γυναίκα του προηγούμενου αιώνα, με πρόσωπο και χέρια ροζιασμένα, με κορμί ζαρωμένο από το αλάτι της θάλασσας αλλά και τις αντιξοότητες της ζωής, με βλέμμα αγνό και πεντακάθαρο. Στην περιγραφή αυτή, οι μαθητές/τριες θα κληθούν να παρουσιάσουν τη συγκεκριμένη γυναίκα μόνο με βάση τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, τοποθετώντας την σε χρόνο και χώρο που οι ίδιοι/ιες θα αποφασίσουν. Με τον ίδιο τρόπο μπορούν να ορίσουν και άλλες λεπτομέρειες της ζωής της.
Στη συνέχεια η πληροφόρησή τους για τη βράβευσή της από την Ακαδημία Αθηνών και άλλους φορείς -μαζί με την αναγνώριση της προσφοράς της σε Ιερολοχίτες που αναζήτησαν καταφύγιο στη βραχονησίδα της- μπορεί να φωτίσει μια άλλη πλευρά της προσέγγισής της. Την αντιμετώπισή της ως μια σύγχρονη ηρωίδα που αψήφισε τους κανόνες της διπλωματίας και τους ελιγμούς της εξωτερικής πολιτικής και ως ένας σύγχρονος "Μικρός Πρίγκιπας" επεδίωκε να επιστρέφει στο μικρό της "πλανήτη" εκπληρώνοντας το χρέος της. Στη φάση αυτή οι μαθητές/τριες θα κληθούν να περιγράψουν μια μέρα από τη ζωή της συγκεκριμένης γυναίκας, εντάσσοντας σε αυτή την αφήγηση βιογραφικές πληροφορίες γύρω από το πρόσωπο της Δέσποινας Αχλαδιώτη και της ήρεμης ζωής της σε ένα ερημωμένο και άγονο νησί, παρέα με λίγα ζώα που είχε για να καλύπτουν τις λιγοστές της ανάγκες. Στον εμπλουτισμό της αφήγησης μπορεί να συμβάλλει και η αναζήτηση της νησίδας Ρω αλλά και σχετικών πληροφοριών γύρω από τη στρατηγική θέση της γύρω περιοχής αλλά και τον αντίκτυπο που είχε η πρωτοβουλία της Δέσποινας Αχλαδιώτη στην προάσπιση των ελληνικών συνόρων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Biographies Types of BiographiesTypes of Biographies
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Φλώρος Ν.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE