The Adoration of the Magi (detail)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο Μαθησιακό Αντικείμενο εστιάζει στο κέντρο του γνωστού πίνακα "Προσκύνηση των Μάγων" του σπουδαίου Κρητικού ζωγράφου Μιχαήλ Δαμασκηνού (1535-1593). Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός ίσως είναι ο πιό σημαντικός Κρητικός ζωγράφος φορητών εικόνων της β΄ πενηνταετίας του 16ου αιώνα. Εκτός από τη δεξιοτεχνία και τη μεγάλη του παραγωγικότητα διακρίνεται για τη σπάνια σε ζωγράφους της εποχής ικανότητα στη δημιουργία νέων συνθέσεων, οι οποίες εγκαινιάζουν νέα εικονογραφική παράδοση. Διακρίνεται ακόμη για την ευκολία να εκφράζεται συγχρόνως με διάφορους τρόπους και τεχνοτροπίες, από τη βυζαντινή άποψη έως τη μίμηση της ιταλικής ζωγραφικής τής εποχής του, καθώς και σ'όλη την κλίμακα ανάμεσα στις δύο ακραίες θέσεις. Ήξερε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των εκάστοτε πελατών του που ήταν είτε ορθόδοξοι είτε καθολικοί. Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός αποτέλεσε πρότυπο για τους μεταγενέστερους ζωγράφους καθώς κατόρθωσε να μπολιάσει τη βυζαντινή ορθόδοξη πολιτιστική παράδοση της Κρήτης με αναγεννησιακές επιδράσεις του κυρίαρχου βενετικού στοιχείου. Έργα του που θεωρούμε γνήσια έχουν σωθεί περίπου 90, από τα οποία λιγότερα από τα μισά είναι ενυπόγραφα. Κ καλλιτεχνική του αξία αναγνωρίζεται και από το γεγονός ότι το όνομά του αναφέρεται μεταξύ των διάσημων Ελλήνων ζωγράφων στο έργο του Παναγιώτη Δοξαρά "Περί ζωγραφίας" (1726). Στην Προσκύνηση των Μάγων φαίνεται περισσότερο από κάθε άλλο έργο η επίδραση της αναγεννησιακής τέχνης στη ζωγραφική του Μιχαήλ Δαμασκηνού. Είναι εντυπωσιακό ότι η Παναγία και το Θείο Βρέφος βρίσκονται στην άκρη αριστερά αφήνοντας τον κεντρικό χώρο στους μάγους, τους λογχοφόρους, τους ιπποκόμους και τα άλογα. Την προσοχή μας σίγουρα κερδίζει ο μάγος με το στέμμα (σ' αυτόν εστιάζει και το Μαθησιακό μας Αντικείμενο), που ακολουθώντας την αναγεννησιακή συνήθεια κοιτάζει τον θεατή. Σύμφωνα με μια θεωρία ο εστεμμένος μάγος ίσως είναι ο ίδιος ο ζωγράφος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πρόκειται για λεπτομέρεια από το υπέροχο έργο του Μιχαήλ Δαμασκηνού "Προσκύνηση των Μάγων", η οποία αποδίδει ακριβώς τον Μάγο με το στέμμα. Στο μάθημα των Θρησκευτικών είναι φυσικό η συζήτηση να περιστραφεί γύρω από το θέμα της Γέννησης και τον Μάγο ως προσκυνητή. Εντούτοις καλό είναι να παρατηρήσουν τα παιδιά την έκφραση του εικονιζόμενου προσώπου, την καλαισθησία και την επιτηδευμένη εμφάνισή του. Θα μπορούσαν τα παιδιά να κληθούν να αποδώσουν λόγια και σκέψεις στον Μάγο. Στα πλαίσια των Εικαστικών η λεπτομέρεια του πίνακα μπορεί να δώσει έναυσμα για συζήτηση σχετικά με τη χρήση του χρώματος, τον συμβολισμό του αλλά και το τελικό αποτέλεσμα- συναίσθημα που προκαλεί στον παρατηρητή/θεατή. Μπορούν τα παιδιά να αναζητήσουν και άλλα έργα του Δαμασκηνού, να τα συγκρίνουν και να εντοπίσουν μέσα από ομαδικές εργασίες τα χαρακτηριστικά στοιχεία της τεχνοτροπίας του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
TECHNICAL REQUIREMENTS
Προβολή της εικόνας στο σύνολο της τάξης
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7605
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Damaskinos Michail (2), Δαμασκηνός Μιχαήλ (2)
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE