Order of the sultan Mehmed II
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρωτότυπο χειρόγραφο έγγραφο με τίτλο «Ορισμός του σουλτάνου Μωάμεθ Β'» με χρονολόγηση 25 Σεπτεμβρίου, 15, (1451). Αναφέρεται σε θέμα καταπάτησης συνόρων μοναστηριού της μονής του Αγίου Παύλου. Οι μοναχοί της μονής Αγίου Παύλου προσέφυγαν στο σουλτάνο Μεχεμέτ Πέγη παραπονούμενοι ότι καταπατούνται τα σύνορα του μοναστηριού τους. Ο σουλτάνος δίνει εντολή στις μονές του Αγίου Όρους να περιορίζεται κάθε μία στα ίδια της σύνορα, τα οποία άλλωστε καθορίστηκαν στην εποχή της βασιλείας του πατέρα του. Του μεγάλου αυθεντός και μεγάλου αμηρά σουλτάνου του Μεχεμέτ Πέγη. Η Μονή Αγίου Παύλου είναι η νοτιότερη Μονή της δυτικής ακτής του χερσονήσου του Άθω. Βρίσκεται λίγο βορειότερα του νοτιοδυτικού άκρου. Ιδρυτής είναι ο Παύλος ο Ξηροποταμινός, ο οποίος αρχικά ίδρυσε τη μονή Ξηροποτάμου κοντά στη Δάφνη. Ο ίδιος λίγο πριν το τέλος της ζωής του, ανέγειρε νέα μονή - τη σημερινή Αγίου Παύλου - στη τωρινή της θέση, αλλά με το όνομα Ξηροποτάμου. Μετονομάστηκε σε Μονή Αγίου Παύλου το 1108. Αρχές του 14ου αιώνα καταστράφηκε και κατέστη κελί, δηλαδή εξάρτημα, της μονής Ξηροποτάμου. Το 1365 όμως η Μονή Αγίου Παύλου επανακατοχυρώνεται σε κυρίαρχη μονή όπου και επανδρώθηκε από Σέρβους. Την σημερινή της μορφή που είναι διπλάσια σε έκταση της αρχικής την απέκτησε στα μέσα του 18ου αιώνα. Η ιστορία αναφέρει ότι ο Σέρβος ηγεμόνας Βράνκοβιτς, χρηματοδότησε το πρώτο σοβαρό οικοδομικό πρόγραμμα της μονής και έκτισε νέο ευρύτερο καθολικό στο όνομα του αγίου Γεωργίου. Η κόρη του Βράνκοβιτς Μάρα, σύζυγος του σουλτάνου Μουράτ Β ' και μητέρα του Μωάμεθ του Πορθητή, δώρισε στη μονή 1000 δουκάτα και δύο κτήματα, στις Σέρρες και στα Νέα Ρόδα. Οι Τούρκοι στην άλωση της Πόλης πήραν τα τεμάχια από τα δώρα των τριών μάγων, που φυλάσσονταν σ' αυτή, και τα δώρισαν στη μητέρα του σουλτάνου, η οποία διατηρούσε πάντα τη χριστιανική της πίστη. Εκείνη θέλησε να τα μεταφέρει αυτοπροσώπως στη μονή του Αγίου Παύλου μαζί με πολλά άλλα αντικείμενα, αλλά, σύμφωνα με μια παράδοση, μετά την αποβίβασή της στη στεριά και ενώ ήταν έτοιμη να ανηφορίσει για τη μονή, άκουσε μια φωνή που της έλεγε να μην προχωρήσει πιο πέρα, γιατί εδώ στο 'Ορος υπάρχει μια άλλη βασίλισσα, η Θεοτόκος. Αμέσως η Μάρα σταμάτησε και σε ανάμνηση του γεγονότος κτίστηκε αργότερα στο ίδιο εκείνο σημείο ένα εκκλησάκι.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία των θρησκευτικών καθώς και της Ιστορίας. Αφορά επιστολή των μοναχών της Μονής του Αγίου Παύλου αναφορικά με την καταπάτηση των συνόρων της Μονής. Στη διδακτική θα μπορούσε να τονιστεί η διπλωματία, οι νόμοι και κανόνες που υπάρχουν και στον μοναστικό βίο καθώς και οι όποιες προσπάθειες καταπάτησης καθώς και η αδυναμία συνεννόησης με αποτέλεσμα την καταφυγή σε νόμους και ορισμούς των Οθωμανών όπως στην προκειμένη περίπτωση για την καταπάτηση μοναστικής περιουσίας. Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να αναθέσει στην ολομέλεια της τάξης είτε σε ομάδες να διερευνήσουν το πρόβλημα μέσα από τις πηγές και στη συνέχεια να παρουσιάσουν τις απόψεις τους και τυχόν λύσεις στο πρόβλημα αφού προβούν στην μελέτη των πηγών αλλά και του προβλήματος. Επίσης η κάθε παρουσίαση θα πρέπει να γίνει με τεκμηρίωση των απόψεων μέσω των πηγών και ιστορικών γεγονότων. Επιπλέον θα μπορούσε να τονιστεί ο ρόλος αλλά και η διπλωματία καθώς και η εφαρμογή των νόμων των Οθωμανών ως κατακτητών της εποχής εκείνης αλλά και η προσπάθειά τους για επίλυση διαφορών σεβόμενοι την χριστιανική θρησκεία, τους μοναχούς, τις διαφορές που τυχόν προέκυπταν καθώς και τη σημασία και ιστορικότητα των μοναστηριών του Άθω.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Monastic life Monastic lifeMonastic life
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE