Seferis Giorgos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στη φωτογραφία εικονίζεται ο πρώτος Έλληνας ποιητής που τιμήθηκε με το Νόμπελ λογοτεχνίας, ο Γεώργιος Σεφεριάδης (1900-1971), περισσότερο γνωστός με το όνομα Σεφέρης. Η ξεχωριστή του θέση στα κοινωνικά και πολιτικά δεδομένα της εποχής του δεν αναγνωρίζεται μόνο εξαιτίας αυτής της ιδιότητάς του αλλά και για το ρόλο που έπαιξε ως διπλωμάτης στην προώθηση του κυπριακού ζητήματος αλλά και της ανάδειξης της ελληνικότητας στα πλαίσια της ευρωπαϊκής πραγματικότητας. Στην εικόνα παρουσιάζεται με φόντο το φυσικό τοπίο να συνομιλεί με δύο άντρες. Και οι τρεις τους φορούν την ίδια ενδυμασία και φαίνεται να είναι εξοικειωμένοι με την παρουσία της φωτογραφικής μηχανής.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η καταγραφή του ονόματος του Αλ.Ξύδη, διπλωμάτη, ιστορικού και κριτικού τέχνης στα συνοδευτικά στοιχεία της φωτογραφίας, όπως αυτά παρέχονται από το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών, μπορεί να δώσει το έναυσμα για την αξιοποίηση της συγκεκριμένης εικόνας σε δραστηριότητες που αφορούν στο έργο του Γ. Σεφέρη. Η φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για την παρακίνηση των μαθητών/τριών να γνωρίσουν τον ποιητή Γεώργιο Σεφέρη παράλληλα με την ανάδειξη της ιδιότητάς του ως διπλωμάτη αλλά και άλλων στοιχείων που συνθέτουν την προσωπικότητά του. Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στη Γαλλία κατάφερε να μπολιάσει τη βαθιά γνώση της ελληνικής παράδοσης με τη σύγχρονή του λογοτεχνική παραγωγή, αφού παράλληλα με τις σπουδές του στη Νομική ασχολήθηκε με αναγνώσεις και μεταφράσεις κειμένων. Καθοριστική ήταν για τη μετέπειτα πορεία του η απόκτηση του πτυχίου της Νομικής, που του έδωσε τη δυνατότητα να ακολουθήσει διπλωματική καριέρα. Το ίδιο καθοριστική ήταν η γνωριμία του με πρόσωπα που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις της εποχής του. Σε αυτό συνέβαλε τόσο η οικογένειά του (ο πατέρας του υπήρξε πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ η αδερφή παντρεύτηκε τον μετέπειτα πρωθυπουργό Κ.Τσάτσο) όσο και οι προσωπικές του γνωριμίες από το χώρο της λογοτεχνίας και της διπλωματίας. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί και η σχέση του με Aλέξανδρο Ξύδη. Ως εγγονός του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη κινήθηκε και αυτός στους ίδιους χώρους με τον ποιητή Γ. Σεφέρη και η γνωριμία τους σφραγίστηκε με στενή φιλία. Μάλιστα ο ίδιος διαχειρίστηκε κάποια από τα κείμενά του για την έκδοση των Ημερολογίων με τις καταγραφές του Σεφέρη σχετικά με περιστατικά που σημάδεψαν τη διπλωματία του Κυπριακού ζητήματος.
Η εικόνα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί τόσο στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας όσο και σε αυτό της Ιστορίας. Αναφορικά με το πρώτο διδακτικό αντικείμενο θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για την παρακίνηση και εξάσκηση των μαθητών/τριών σε διαλογικές και μονολογικές μορφές επικοινωνίας, όπως μπορεί να είναι η περιγραφή της εικόνας αλλά και η δημιουργία ενός υποθετικού διαλόγου μεταξύ των εικονιζόμενων προσώπων και τη μετατροπή ενός κειμένου συνεχούς λόγου (με σχετικές πληροφορίες για τη μεταξύ τους σχέση) σε διάλογο. Η αναγνώριση του Ξύδη ως ένα από τα πρόσωπα της φωτογραφίας, μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία του κατάλληλου επικοινωνιακού πλαισίου για τη δημιουργία αντίστοιχων διαλόγων. Και τα δύο αυτά πρόσωπα, έχοντας κοινά ενδιαφέροντα (τόσο στο διπλωματικό πεδίο όσο και στο χώρο του πολιτισμού) θα μπορούσαν να έχουν διάφορα θέματα να αναλύσουν τη στιγμή που τραβήχτηκε η συγκεκριμένη φωτογραφία. Η δημιουργία διαλόγων, η οποία θα μπορούσε για παράδειγμα να βασιστεί σε κείμενα του Σεφέρη (είτε ποιήματα είτε περιεχόμενα από δημοσιευμένα Ημερολόγιά του) που έχουν ως κεντρικό θέμα το νησί της Κύπρου. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με το έργο του Σεφέρη αποκτώντας παράλληλα πληροφορίες για την Κύπρο. Επιπλέον θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις γραμματικές και λεξιλογικές επιλογές των ομιλητών σε ένα διάλογο με συγκεκριμένο θέμα και σκοπό.
Όσον αφορά στο μάθημα της Ιστορίας, η εικόνα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην παρουσίαση των εξελίξεων που γνώρισε η Ελλάδα κατά τον 20ο αιώνα και τη συμβολή του Σεφέρη στην ανασυγκρότηση της χώρας (σε πνευματικό και διπλωματικό επίπεδο).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1956 μ.χ. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Communicative context Communicative contextCommunicative context
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE