St Artemios, St Theodore the Teron
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για αγιογραφία στην οποία εικονίζονται ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων και ο Άγιος Αρτέμιος. Το συγκεκριμένο έργο τέχνης φιλοτέχνησε ο αγιογράφος Κονταρής Φράγγος και βρίσκεται στην εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος. Ο Άγιος Αρτέμιος αποκεφαλίστηκε στην Αντιόχεια κατόπιν διαταγής του Αυτοκράτορα Ιουλιανού. Η μνήμη του εορτάζεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 20 Οκτωβρίου και του αποδίδονται ιάσεις κήλης και συναφών παθήσεων. Στην Αγιογραφία ο Άγιος Αρτέμιος εικονίζεται κυρίως με στολή Ρωμαίου στρατηγού. Ο άγιος Θεόδωρος ο Τύρων είχε καταταγεί στο σώμα νεοσυλλέκτων της Ρωμαϊκής λεγεώνας. Βασανίστηκε και μαρτύρησε γιατί αρνήθηκε να ασπαστεί τη θεά Ρέα, όπως τον διέταξε ο τοπικός άρχοντας Πόπλιος. Η χριστιανοί εορτάζουν τη μνήμη του στις 17 Φεβρουαρίου και στις 28 Φεβρουαρίου εορτάζουν εις ανάμνηση του θαύματος των κολλύβων.Το θαύμα αυτό των κολλύβων το εορτάζει η αγία μας Εκκλησία το πρώτον Σάββατον της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, το λεγόμενον Ψυχοσάββατο. Τότε τελείται και η μνήμη του Αγίου Θεοδώρου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός προβάλλει το έργο τέχνης και οι μαθητές/τριες το παρατηρούν. Επικεντρώνουν την προσοχή τους στη στρατιωτική περιβολή των εικονιζόμενων και στο σπαθί. Η ομάδα των εκπαιδευόμενων χωρίζεται σε τέσσερις μικρότερες ομάδες. Η μία από αυτές αναλαμβάνει να φέρει πληροφορίες για τη βιογραφία του Αγίου Θεόδωρου του Τήρωνος και η δεύτερη για τη βιογραφία του Αγίου Αρτεμίου. Η τρίτη ομάδα αναλαμβάνει να ερευνήσει και να απαντήσει στο ερώτημα γιατί οι δυο αυτοί άγιοι εικονογραφούνται μαζί. Η τέταρτη ομάδα θα ερευνήσει το ερώτημα γιατί χτίζονται εκκλησίες των Αγίων Θεοδώρων, ποιοι είναι αυτοί οι δυο άγιοι και τι τους συνδέει (ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων συνδέεται τόσο με τον Άγιο Αρτέμιο, όσο και με τον Άγιο Θεόδωρο το Στρατηλάτη). Αφού οι ομάδες συγκεντρώσουν τις πληροφορίες τους, τις παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Γίνεται αναφορά στις δυο ημερομηνίες, στις οποίες η εκκλησία μας τιμά αυτούς τους δυο αγίους (στις 17 Φεβρουαρίου εορτάζεται ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων ή το πρώτο Σάββατο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και στις 20 Οκτωβρίου ο Άγιος Αρτέμιος). Στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι/ες δημιουργούν το εορτολόγιο της τάξης τους, καταγράφοντας του Αγίους με τους οποίους συνδέονται τα ονόματά τους και τις ημερομηνίες που εορτάζονται. Αφού το καταγράψουν στο πρόγραμμα word και το πλαστικοποιήσουν, το αναρτούν στον τοίχο της τάξης τους. Έτσι μαθαίνουν τις εορτές των αγίων και ταυτόχρονα γνωρίζουν πότε εορτάζουν οι συμμαθητές/τριές τους. Στη συνέχεια εστιάζουμε στα θαύματα των αγίων, με αφορμή το θαύμα των κολλύβων και το τεράστιο φίδι που σκότωσε ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων. Γίνεται συζήτηση για το κατά πόσο οι μαθητές/τριες πιστεύουν στα σύγχρονα θαύματα και αναφέρουν θαύματα που πιθανά έχει ζήσει η οικογένειά τους. Στο μάθημα της Ιστορίας, ο/η εκπαιδευτικός καθοδηγεί τη συζήτηση στο χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο έζησαν και μαρτύρησαν οι δυο Άγιοι. Από τη βιογραφία των Αγίων οι μαθητές/τριες βρίσκουν τους Βυζαντινούς και Ρωμαίους αυτοκράτορες που συνδέθηκαν με την εποχή τους και το μαρτυρικό τους θάνατο (ο Άγιος Αρτέμιος με τον Ιουλιανό και ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων με τον αυτοκράτορα Γάιο Γαλέριο Μαξιμιανό). Οι μαθητές/τριες ερευνούν και βρίσκουν τις στάσεις και θέσεις αυτών των αυτοκρατόρων απέναντι στους χριστιανούς και τις θρησκευτικές και πολιτικές αποφάσεις τους που σχετίζονταν με τις τύχες των χριστιανών της εποχής τους. Γίνεται συζήτηση για την πίστη, την τόλμη και το θάρρος αυτών των μαρτύρων. Οι εκπαιδευόμενοι αυτοσχεδιάζουν και δημιουργούν θεατρικό παιχνίδι με θέμα το διάλογο των μαρτύρων με τον αυτοκράτορα ή τον αξιωματούχο που τους οδήγησαν στο μαρτυρικό τους θάνατο (ο Άγιος Αρτέμιος με τον αυτοκράτορα Ιουλιανό και ο Άγιος Θεόδωρος ο Τύρων με τον διοικητή Βρίγκα).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > New Testament New TestamentNew Testament > Miracles MiraclesMiracles
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Religion ReligionReligion
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Religion ReligionReligion
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Relations among words Relations among wordsRelations among words
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Kontaris Frangos, Κονταρής Φράγγος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE