Το τεκμήριο αξιοποιείται πολλαπλώς στο μάθημα της Νεοελληνικής Ιστορίας. Κατ' αρχήν χρησιμεύει ως πηγή σε σχέση με το Μακεδονικό Ζήτημα, τη Μεγάλη Ιδέα και τον τρόπο με τον οποίο προωθήθηκε, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στον ελληνισμό της Διασποράς, η αναγκαιότητα χρηματοδότησης και στήριξης του ελληνικού εθνικισμού στην Μακεδονία ως εθνικοαπελευθερωτικού Κινήματος. Η διαμόρφωση εθνικής συνείδησης σε σχέση με τον Μακεδονία και το Μακεδονικό Ζήτημα ανιχνεύεται τόσο μέσα από το κείμενο αυτό καθεαυτό, όσο και από τη ζωή και τη δράση του συγγραφέα του, ο οποίος υπήρξε και πολιτικός. Σε αυτήν την περίπτωση το τεκμήριο δίνεται σε επιλεγμένα αποσπάσματα στους μαθητές με στοχευμένες ερωτήσεις που επιτρέπουν την ανάλυση και τον σχολιασμό της ιστορικής πηγής. Ενδεικτικά, προτείνονται οι ακόλουθες ερωτήσεις: Πότε, πού και από ποιόν εκφωνήθηκε ο παραπάνω λόγος; Τί σκοπό είχε; Να σημειώσετε στο κείμενο τις φράσεις που αναδεικνύουν τον σκοπό αυτόν. Να τον συσχετίσετε με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Θεωρείτε ότι ο εκφωνητής του λόγου πετυχαίνει τον σκοπό του; Αιτιολογήστε την απάντησή σας κάνοντας συσχετισμούς με το ιστορικό πλαίσιο που σας είναι γνωστό. Δευτερευόντως το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί σε σχέση με ηγετικές προσωπικότητες του 20ού αι. και συγκεκριμένα του μακεδόνα πολιτικού Κωνσταντίνου Καραμανλή, μέντορας του οποίου υπήρξε ο Αθανάσιος Αργυρός. Δεδομένου ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής γεννήθηκε στις Σέρρες το 1907, έναν μόλις χρόνο μετά την εκφώνηση του συγκεκριμένου λόγου από τον Αργυρό, αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την ένταξή του σε ένα συγκεκριμένο χωροχρονικό πλαίσιο που αναδεικνύει σημαντικές πλευρές της προσωπικότητάς του Καραμανλή σε σχέση με το ιστορικό του πλαίσιο. Εξάλλου, η ένταξη του Καραμανλή στην πολιτική πραγματοποιήθηκε μέσω του Αθανασίου Αργυρού. Στην συγκεκριμένη περίπτωση το τεκμήριο αξιοποιείται στο πλαίσιο συνθετικής εργασίας με θέμα την ζωή και το έργο είτε του Α. Αργυρού, είτε του Κ. Καραμανλή, είτε και των δύο σε συσχετισμό. Θα ήταν ενδιαφέρον, εξάλλου, να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο ενός προγράμματος Τοπικής Ιστορίας (Σέρρες ή Μακεδονία γενικότερα), το οποίο να εστιάζει στις ηγετικές προσωπικότητες της περιοχής σε σχέση με το ιστορικό πλαίσιο. Οι μαθητές θα εργαστούν ομαδοσυνεργατικά, θα συγκεντρώσουν στοιχεία και θα τα σχολιάσουν μέσα από το πρίσμα της Τοπικής Ιστορίας πάντα.