Η Αψιδα του Γαλεριου στη Θεσσαλονικη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έγχρωμη διαφάνεια – φωτογραφία τραβηγμένη από το έδαφος που παρουσιάζει άποψη της αψίδας του θριάμβου του Γαλέριου στη Θεσσαλονίκη, γνωστή και ως Καμάρα, κατά το έτος 1968. Έργο από το αρχείο της Λασκαρίνας Φιλιππίδου Μπούρα, το οποίο παραχωρήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη. Η εικόνα αναπαριστά τη βόρεια πλευρά της αψίδας, η οποία αποτελεί μέρος του ανακτορικού συγκροτήματος που έκτισε ο Γαλέριος στη Θεσσαλονίκη, ο προορισμός της οποίας δεν ήταν πρακτικός αλλά αναμνηστικός και τιμητικός. Πρόκειται για ένα θριαμβικό τόξο που στήθηκε λίγο πριν το 305 μ.Χ. ύστερα από την οριστική νίκη του Γαλέριου κατά των Περσών. Η διάταξη της Καμάρας ήταν τέτοια ώστε να περνούν κάτω απ' αυτήν και να διασταυρώνονται ακριβώς στο κέντρο της οι δύο μεγάλες οδικές αρτηρίες, η σημερινή Εγνατία και η οδός που ξεκινούσε από την Καμάρα και κατέληγε στη νότια πύλη του περιβόλου της Ροτόντας. Στο βάθος, πίσω από το μνημείο διακρίνονται τα σύγχρονα κτίρια – πολυκατοικίες του κέντρου της Θεσσαλονίκης της δεκαετίας του 1960, όπως επίσης οι πεζοί και τα οχήματα που βρέθηκαν τυχαία εντός του πλάνου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α., στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορική αξία της αποτύπωσης μνημείου και του περιβάλλοντα χώρου όπως ήταν διαμορφωμένος πριν από δεκαετίες, αλλά και το έργο της κ. Μπούρα, στη γεωλογία να διερευνήσουν το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον της πόλης, στην ιστορία να εμβαθύνουν στην τοπική ιστορία της Θεσσαλονίκης, στη Νεοελληνική γλώσσα να αναζητήσουν γλωσσικά κείμενα, ποιήματα, τραγούδια αφιερωμένα στην ιστορία της Καμάρας και του σημαντικού ρόλου που διαδραμάτισε στην πολιτιστική πορεία της πόλης. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν την απόδοση του ιστορικού μνημείου στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές, πολιτιστικές, γεωλογικές, γεωγραφικές, περιβαλλοντικές πληροφορίες για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αλλά και για την περιοχή. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση ιστορικών φωτογραφικών αρχείων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Cities CitiesCities
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE