Ζωοπανηγυρις στη Μακεδονια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ασπρόμαυρο αρνητικό – φωτογραφία του 1935 περίπου που παρουσιάζει ζωοπανήγυρη στην περιοχή της Μακεδονίας. Η φωτογραφία τραβηγμένη από κοντά αποτελεί έργο της επιφανούς λογοτέχνιδας και φωτογράφου Παπαδημητρίου Έλλης, η οποία παραχώρησε το φωτογραφικό της αρχείο στο Μουσείο Μπενάκη. Στη φωτογραφία διακρίνουμε τα «εκθέματα» και στο βάθος διακρίνεται κάποιο βουνό, γεγονός που μαρτυρεί ότι το πανηγύρι έγινε κοντά σε κάποια ορεινή ή ημιορεινή περιοχή. Όπως μαρτυρεί και η λέξη, πρόκειται για πανηγύρι, δηλαδή γλέντι πιθανόν στα πλαίσια κάποιας θρησκευτικής γιορτής που ταυτόχρονα συνδυαζόταν με το εμπόριο ζώων. Η ζωοπανήγυρις γινόταν σε χώρους ανοιχτούς και εύκολα προσβάσιμους σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Στο χώρο αυτό παρουσιάζονταν τα προς πώληση ή ανταλλαγή άλογα, μουλάρια, γάιδαροι, προβατίνες, κότες και κοκόρια και ότι άλλο ζώο ήθελες να βρεις. Οι χωρικοί της γύρω αλλά και πιο μακρινών περιοχών μετέφεραν τα προς πώληση ζώα τους και «έπιαναν» ένα μέρος για να τα εκθέσουν. Επειδή η χωρικοί συνήθως δεν είχαν χρήματα υπήρχε το καθεστώς της ανταλλαγής, της ολοκλήρωσης δηλαδή της δικαιοπραξίας με άλλα προϊόντα ίσης αξίας. Ο κάθε ένας αξιολογούσε το άλογό του και ζητούσε γι’ αυτό 2 ή 3 μουλάρια ή 5 γαϊδουράκια ή τόσα (π.χ. 1.000 γρόσια). Άρχιζε το παζάρεμα, επέστρεφαν και ξαναεπέστρεφαν οι ενδιαφερόμενοι επί πολλές μέρες μέχρι να πετύχουν οι δυο πλευρές την επιθυμητή τιμή. Στις δικαιοπραξίες αυτές σημειώνονταν πάρα πολλές παρεξηγήσεις και για την τήρηση της τάξης περιπολούσαν οι χωροφύλακες. Όταν ο ήλιος έπεφτε… Ο κόσμος αραίωνε… οι έμποροι κατέφευγαν στα γύρω χάνια. Εκεί τους περίμενε η θαλπωρή του τζακιού, ζεστό φαγητό και η διασκέδαση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την ασπρόμαυρη φωτογραφία αλλά και το έργο της φωτογράφου, της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης προκειμένου να ενημερωθούν για την πολιτιστική κληρονομιά μας και την αξιοποίηση των ζώων ως μεταφορικά μέσα πριν τη μηχανοκίνητη εποχή, στα μαθηματικά να γνωρίσουν έναν διαφορετικό τρόπο εμπορικών συναλλαγών με την ανταλλαγή προϊόντων, στην ιστορία να μελετήσουν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων στην περίοδο του μεσοπολέμου, αλλά και την οικονομία εκείνης της εποχής. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της φωτογραφίας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές, πολιτιστικές, περιβαλλοντικές πληροφορίες, αλλά και πληροφορίες για την οικονομική ανάπτυξη στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση φωτογραφικών αρχείων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Mathematics MathematicsMathematics > Arithmetic ArithmeticArithmetic
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE