Παιδια εξω απο καμμενο σπιτι στο Ζαγορι
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ασπρόμαυρο αρνητικό – φωτογραφία της περιόδου κατοχής 1942-1944 που παρουσιάζει μικρά παιδιά να κοιτούν ένα καμένο σπίτι στην περιοχή Ζαγόρι των Ιωαννίνων, κατά την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Η φωτογραφία είναι έργο του Κώστα Μπαλάφα ο οποίος έχει παραδώσει το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Μπενάκη. Ο Μπαλάφας καταγράφει με το φακό του τις κτηνωδίες του στρατού κατοχής, αλλά και τη δύσκολη ζωή των κατοίκων της υπαίθρου. Οι Γερμανοί κατακτητές θέλοντας να κάμψουν το λεβέντικο πνεύμα της αντίστασης του Ελληνικού λαού, επιδίδονται σε βάρβαρα αντίποινα, εκκαθαριστικές επιχειρήσεις όπως τις ονομάζουν και πυρπολούν ολόκληρα χωριά αδιαφορώντας για τους κατοίκους τους. Τον Οκτώβριο του 1943 η θηριωδία των Γερμανικών στρατευμάτων κατοχής έφτασε στα χωριά του Ζαγορίου τα οποία κατέκαψε. Στη φωτογραφία διακρίνουμε μικρά παιδιά να παρατηρούν τη ναζιστική μανία αλλά και τον πόνο και τη θλίψη που έγραψε αυτή για πάντα στη μνήμη τους, ανοίγοντας πληγές που δεν θα κλείσουν ποτέ. Η καταστροφή και η θλίψη που γέννησε η πράξη των κατακτητών αποτυπώνεται στα χαλάσματα που άφησαν πίσω τους. Όμως αυτή η αποτρόπαια πράξη εξουδετερώνεται απόλυτα με την παρουσία των μικρών παιδιών, τα οποία αποτελούν την ελπίδα για επιβίωση και αναγέννηση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την ασπρόμαυρη φωτογραφία, τη λήψη με φιλμ, αλλά και το έργο του φωτογράφου, στην ιστορία να μελετήσουν τις κτηνωδίες του Γερμανικού στρατού κατοχής, αλλά και τις δράσεις αντίστασης του Ελληνικού λαού. Στη γεωγραφία να διερευνήσουν το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής του Ζαγορίου όπου έλαβαν χώρα αυτά τα γεγονότα, στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να αναζητήσουν γλωσσικά κείμενα, ποιήματα, τραγούδια αφιερωμένα στην ιστορία και τη ζωή των κατοίκων του Ζαγορίου και του σημαντικού ρόλου που διαδραμάτισαν στην πολιτιστική πορεία του Ελληνικού λαού. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της φωτογραφίας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες, αλλά και πληροφορίες για τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής αυτών των ανθρώπων στα δύσκολα χρόνια της κατοχής, τις απώλειες που έζησαν και τις θυσίες που έκαναν προσμένοντας την ελευθερία. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση ιστορικών φωτογραφιών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE