Λιχνισμα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στη φωτογραφία εικονίζεται η διαδικασία του λιχνίσματος, δηλαδή ο αποχωρισμός του καρπού των σιτηρών από τα άχυρα μετά το αλώνισμα. Οι λιχνιστές κρατούσαν ειδικό ξύλινο εργαλείο, το θρινάκι, και πετούσαν ψηλά το αλωνικό, ο αέρας έπαιρνε το ελαφρύ άχυρο, ενώ ο καρπός σωριαζόταν στα πόδια τους. Η διαδικασία του λιχνίσματος κρατούσε πολλή ώρα, ανάλογα με την ένταση του αέρα. Αν υπήρχε άπνοια περιμένανε τη νύχτα. Ύστερα κοσκίνιζαν τον καρπό, για να φύγουν τα σκύβαλα, δηλαδή οι κόνδυλοι των σταχυών που δεν τους έπαιρνε ο αέρας και όλα τα χοντράδια ή τυχόν πετρούλες και κόπρανα των ζώων. Για τη δουλειά αυτή χρησιμοποιούσαν το δριμόνι, ένα μεγάλο κόσκινο με διάμετρο ένα μέτρο. Με το κοσκίνισμα ο καρπός έπεφτε χάμω σ’ ένα πανί, ενώ τα άχρηστα αντικείμενα τα πετούσαν μακριά. Η φωτογραφία τραβήχτηκε μεταξύ 1950 – 1955 από τη Βούλα Θεοχάρη Παπαϊωάννου, πιθανόν στην Πελοπόννησο ή τη Λαμία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ΜΑ χρησιμοποιείται κατά τη διδασκαλία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και συγκεκριμένα για την αγροτική παραγωγή του περασμένου αιώνα. Μπορεί να γίνει διερεύνηση της διαδικασίας παραγωγής του σιτάλευρου, από τη σπορά μέχρι το άλεσμα του σπόρου. Ανάλογη δραστηριότητα μπορεί να γίνει και στη Γεωγραφία διερευνώντας συγχρόνως και σε ποιες περιοχές υπήρχαν ανάλογες ασχολίες του αγροτικού πληθυσμού. Στην Προσχολική εκπαίδευση το ΜΑ μπορεί να συνδεθεί και με την παραγωγή του ψωμιού, αλλά και με τις εποχιακές εργασίες που έκαναν στα παλιά χρόνια οι άνθρωποι. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναπαράσταση όλων των εργασιών με θεατρικό παιχνίδι, ανά ομάδες, όλης της διαδικασίας παραγωγής του ψωμιού και φυσικά της συγκεκριμένης εργασίας που εικονίζεται στο ΜΑ. Σκόπιμο κρίνεται κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα να ασχοληθεί με τους τρόπους ή τα μέσα που σήμερα η Ελλάδα εξασφαλίζει το σιτάρι. Ανάλογα την βαθμίδα μπορούν να γίνουν συζητήσεις και να εξαχθούν τα ανάλογα συμπεράσματα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Pre-school education Pre-school educationPre-school education
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΚΑΔΙΑΝΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE