Άνδρες χορευουν στις Σπετσες
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο είναι ασπρόμαυρο αρνητικό του 1935 περίπου, το οποίο εμφανίζει άνδρες να χορεύουν στο νησί των Σπετσών. Δημιουργός του είναι η Έλλη Παπαδημητρίου, συγγραφέας και ποιήτρια. Οι Σπέτσες είναι το νοτιοδυτικότερο νησί του Αργοσαρωνικού και το πλέον κοσμοπολίτικο, με έκταση 27 τ.μ. και πρωτεύουσα την ομώνυμη πόλη Σπέτσες. Το όνομά της το πήρε την εποχή της Ενετοκρατίας, επειδή είχε πολλά λουλούδια (isola di spezzie, δηλαδή νησί των αρωμάτων). Οι κάτοικοι απολαμβάνουν τις χαρές της ζωής, χορό και διασκέδαση. Στην πόλη των Σπετσών η απλότητα συναντά την ποιότητα. Η κυκλοφορία αυτοκινήτων απαγορεύεται, ενώ η κυκλοφορία γίνεται με μοτοσικλέτες, ποδήλατα, ταξί και ιππήλατες άμαξες. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η παραδοσιακή της αρχιτεκτονική, με νεοκλασικά σπίτια, βοτσαλωτές αυλές, πολύχρωμα ανθοστόλιστα μπαλκόνια. Η διάσημη πλέον γιορτή της Αρμάτας, θυμίζει την προσφορά των κατοίκων του νησιού στην επανάσταση του 1821, καθώς και ηρωικά ονόματα που συνδέονται με αυτήν, όπως της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας και του Ανδρέα Μιαούλη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός εμφανίζει το συγκεκριμένο έργο στο διαδραστικό πίνακα, με μουσική υπόκρουση κάποιο παραδοσιακό νησιώτικο τραγούδι της περιοχής των Σπετσών. Ζητά από τους/τις εκπαιδευόμενους/ες να γράψουν με τον ειδικό μαρκαδόρο πάνω στον πίνακα, την πρώτη λέξη που τους έρχεται στο μυαλό, μετά από αυτό το ερέθισμα. Στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες και μοιράζονται τις απόψεις τους, τις οποίες και καταγράφουν, για την τέχνη της μουσικής. Οι απόψεις αυτές διαβάζονται στην ολομέλεια. Ο/η εκπαιδευτικός εστιάζει στο γεγονός ότι ο χορός είναι πανάρχαια τέχνη έκφρασης των συναισθημάτων των ανθρώπων, ότι δημιουργεί συνθήκες ευεξίας, ανάτασης ψυχής, επικοινωνίας και έτσι ο χορός δε λείπει από κανένα κοινωνικό γεγονός. Είναι πολύ ενδιαφέρον να κλιθεί στην τάξη κάποιος παππούς και γιαγιά, οι οποίοι μπορούν να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους από γλέντια και χορούς παλιότερων εποχών. Ο/η εκπαιδευτικός εστιάζει στη ρήση ότι η απλότητα είναι ποιότητα. Πόσο εύκολο ήταν παλιότερα να στηθεί ένα γλέντι, με χορό και τραγούδι, σε μια αυλή ή στην εξοχή, όπως καταφαίνεται και στο έργο που αποτέλεσε την αφετηρία και το αρχικό ερέθισμα της ενασχόλησης της κοινότητας της τάξης με το χορό; Πώς γλεντούσαν παλιότερα οι νέοι και πώς γλεντούν σήμερα; Ποιος είναι ο συμβολισμός του κύκλου που δημιουργείται συνήθως από τους χορευτές των παραδοσιακών χορών; Υπάρχει στις μέρες μας ο χορός στη διασκέδαση των νέων; Μήπως ο χορός είναι μια καλή εκτόνωση και πηγή χαράς, η οποία δεν αξιοποιείται ιδιαίτερα από τους σύγχρονους νέους; Είναι μερικές από τις ερωτήσεις που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο/η εκπαιδευτικός, ώστε να κινητοποιήσει τη συζήτηση και τον προβληματισμό της ομάδας. Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, οι εκπαιδευόμενοι/ες μπορούν να μάθουν παραδοσιακούς χορούς του τόπου τους, αλλά και άλλων περιοχών της νησιώτικης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Σε ομάδες οι εκπαιδευόμενοι/ες αναζητούν πληροφορίες για το συμβολισμό κάθε χορού του τόπου τους χωριστά. Στο youtube ο/η εκπαιδευτικός προβάλει στο διαδραστικό πίνακα ή με το βιντεοπροβολέα, χορούς από παραδοσιακά συγκροτήματα του τόπου τους και άλλων περιοχών της Ελλάδας. Στη συνέχεια προβάλλει επιλεκτικά παραδοσιακούς χορούς από όλον τον κόσμο. Επισημαίνει το σεβασμό στην πολυπολιτισμικότητα, την ομορφιά και την ποικιλία του ξεχωριστού χρώματος και ήχου που αντιπροσωπεύει την παράδοση κάθε περιοχής και συνδέεται με τα έθιμα και την ιστορία της. Αμέσως μετά ο/η εκπαιδευτικός δίνει τη σκυτάλη στους εκπαιδευόμενους και τους ζητά σε ομάδες, να βρουν στο youtube χορευτικά βίντεο, τα οποία έχουν δημιουργήσει σύγχρονα συγκροτήματα νέων από όλον τον κόσμο (Κορέα, Ιαπωνία, Αμερική, Ρωσία κλπ.) για να υποστηρίξουν μουσικά CD, και τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Επίσης, τα παιδιά μπορούν να αυτοσχεδιάσουν, να επιλέξουν τη μουσική που τους αρέσει και να δημιουργήσουν δικές τους χορογραφίες. Επιπλέον, αυτές τις χορογραφίες θα μπορούσαν να τις παρουσιάσουν σε γιορτές ή εκδηλώσεις του σχολείου τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Physical Education Physical EducationPhysical Education > Sports - Dance Sports - DanceSports - Dance > Dance DanceDance
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Communicative context Communicative contextCommunicative context
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Video VideoVideo
Intercultural Education Intercultural EducationIntercultural Education
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE