Μαχη Σαρανταπορου, Θεσσαλια 1912
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο είναι φωτογραφικό τύπωμα, στο οποίο αποθανατίστηκε πολεμική φωτογραφία από τη μάχη στο Σαραντάπορο, από τους συνεργάτες Ρωμαΐδη και Zeitz. Το Σαραντάπορο βρίσκεται στο Δήμο Ελασσόνας νομού Λάρισας, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας. Η μάχη στο Σαραντάπορο (9-10 Οκτωβρίου 1912), ήταν η πρώτη σημαντική νίκη του ελληνικού στρατού στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο. Οι τουρκικές δυνάμεις, παραταγμένες στα στενά του Σαρανταπόρου υπό το Στρατηγό Ταξίν Πασά, δεν κατάφεραν να εμποδίσουν την προέλαση προς βορρά του ελληνικού στρατού, του οποίο Αρχιστράτηγος ήταν ο Διάδοχος Κωνσταντίνος. Παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες και το δύσβατο του εδάφους, οι έξι ελληνικές μεραρχίες και μια ταξιαρχία ιππικού, μπόρεσαν αν τρέψουν σε υποχώρηση προς τα Σέρβια τις τουρκικές δυνάμεις, που μειονεκτούσαν αριθμητικά. Λόγω της άτακτης υποχώρησης οι τουρκικές δυνάμεις άφησαν στα στενά του Σαρανταπόρου το πυροβολικό τους, το οποίο κατέλαβαν οι Έλληνες. Η ιστορική μάχη του Σαρανταπόρου άνοιξε το δρόμο για την απελευθέρωση της Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός εμφανίζει το φωτογραφικό τύπωμα από τη μάχη στο Σαραντάπορο, το 1912. Τα όπλα και η στρατιωτική ενδυμασία της εποχής, προκαλούν το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων. Στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής γίνεται συζήτηση στις ομάδες για τις διαφορές ως προς τον πολεμικό οπλισμό της εποχής των Βαλκανικών πολέμων και της σύγχρονης εποχής, με τα πυρηνικά όπλα και τους πυραύλους μεγάλης απόστασης. Αφού ολοκληρώσουν τη συζήτηση, οι ομάδες μεταφέρουν τις σκέψεις τους στην ολομέλεια. Στο μάθημα της Γλώσσας, γράφουν επιχειρηματολογικό κείμενο με θέμα: Προσπαθώ να πείσω πολιτικούς και στρατιωτικούς ηγέτες ότι ο πόλεμος δεν είναι η σωστή τακτική για την ευημερία των λαών. Στη Γεωγραφία γίνεται αναφορά στο δήμο και στην περιφέρεια στην οποία ανήκει το Σαραντάπορο. Εντοπίζεται στο Google Earth η περιοχή και τα δύσβατα στενά του Σαρανταπόρου. Επίσης, εντοπίζονται και οι γύρω περιοχές που συνδέονται με την ιστορική μάχη του Σαρανταπόρου, ώστε να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι το δύσβατο της περιοχής, τις θέσεις των δυο αντιπάλων, την υποχώρηση των Τούρκων (Σέρβια) και την κατεύθυνση της προέλασης του ελληνικού στρατού. Τα στρατηγεία του τουρκικού στρατού βρισκόταν στα Χάνια της Βίγλας και στο Γλύκοβο στο Σαραντάπορο. Επίσης ένα τουρκικό τάγμα βρισκόταν στο Λιβάδι. Επίσης εντοπίζεται η γέφυρα Αλιάκμονα, την οποία κατέλαβε η 4η Μεραρχία, μαζί με την Ημιλαρχία του ελληνικού στρατού. Στην Ιστορία ο/η εκπαιδευτικός, αναφέρει συνοπτικά το χρονικό της μάχης του Σαρανταπόρου και ταυτόχρονα παρουσιάζει τις τοποθεσίες στο Googlemap.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Argumentative texts Argumentative textsArgumentative texts
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Software SoftwareSoftware > Graphical User Interface Graphical User InterfaceGraphical User Interface
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE