Περιπολος Κρητων: Θεσσαλονικη, 1912
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο έργο είναι ασπρόμαυρο φωτογραφικό τύπωμα του 1912. Ο Αριστοτέλης Ρωμαΐδης, που είχε φωτογραφείο στην Αθήνα εκείνη την εποχή, ανάθεσε στον συνεργάτη του Zeitz, να αποθανατίσει πολεμικά θέματα. Στον Α΄ και Β΄ Βαλκανικό πόλεμο, Κρητικοί μαχητές συγκρότησαν εθελοντικά στρατιωτικές μονάδες, που πολέμησαν σε διάφορα μέτωπα. Το 4ο Τάγμα Εθελοντών Κρητικών εισήλθε πρώτο στη Θεσσαλονίκη, κατά την απελευθέρωσή της στις 20 Οκτωβρίου 1912. Αυτό συνέβη στον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο, όταν τα βαλκανικά κράτη που είχαν συμμαχήσει (Ελλάδα, Σερβία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία), έστειλαν τελεσίγραφο στην Τουρκία (30 Σεπτεμβρίου 1912). Ζητούσαν τη διασφάλιση της αυτονομίας των εθνικών μειονοτήτων των εδαφών της. Η Τουρκία απέρριψε το τελεσίγραφο και ακολούθησε σύγκρουση, η οποία έληξε με τη νίκη των συμμάχων και την υπογραφή της Συνθήκης του Λονδίνου. Αμέσως μετά εξελίχτηκε ο Β΄ Βαλκανικός πόλεμος, από 16 Ιουνίου έως 18 Ιουλίου 1913. Διεξήχθη ανάμεσα στη Βουλγαρία, η οποία εναντιώθηκε στην Ελλάδα, Σερβία, Μαυροβούνιο και Τουρκία, αλλά ηττήθηκε.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το συγκεκριμένο έργο στο βιντεοπροβολέα. Καλεί τους εκπαιδευόμενους να το παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν από τη φορεσιά την προέλευση και την ιδιότητα των τριών ανδρών. Αναμένεται να αναγνωρίσουν ότι είναι στρατιώτες, αφού έχουν οπλισμό και φυσίγγια, καθώς και ότι είναι Κρητικοί, από την ενδυμασία τους. Ο/η εκπαιδευτικός τους ανακοινώνει ότι πρόκειται για έργο του 1912, στον Α΄Βαλκανικό πόλεμο και ότι πρόκειται για εθελοντές Κρητικούς μαχητές. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την Κρητική Χωροφυλακή, της οποίας οι οπλίτες φορούσαν σκούρα μπλε στολή με κρητική βράκα και μαύρες μπότες. Στις 4 Οκτωβρίου 1912 χριστιανικά ευρωπαϊκά κράτη συμμάχησαν εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στις 26 Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου, ο Ταξίν Πασάς παρέδωσε τη Θεσσαλονίκη. Με προτροπή του Ελευθερίου Βενιζέλου, μεταφέρθηκε δύναμη της Κρητικής Χωροφυλακής στη Θεσσαλονίκη, για να συμβάλλει στην αστυνόμευση της πόλης και στην αποφυγή αναρχίας κατά την απελευθέρωσή της. Οι τρεις άντρες της εικόνας ανήκουν στο τάγμα της Κρητικής Χωροφυλακής και κατά αυτόν τον τρόπο περιπολούν την ελεύθερη πλέον Θεσσαλονίκη. Οι εκπαιδευόμενοι μαντεύουν τα πιθανά συναισθήματα των Κρητικών, κάτω από τις συνθήκες τις οποίες τραβήχτηκε το αρνητικό. Ο/η εκπαιδευτικός στο μάθημα της Ιστορίας αναφέρεται περιληπτικά στους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913) και στη συμβολή των εθελοντών μαχητών Κρητικών. Στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν κάθε μια από αυτές να ερευνήσουν στο Διαδίκτυο ένα από τα ακόλουθα θέματα: Τι συνέβη στον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο, ποιες οι αιτίες και ποια τα αποτελέσματά του; Τι συνέβη στο Β' Βαλκανικό πόλεμο, ποια η αφορμή, η αιτία και τα αποτελέσματά του; Ποια ήταν η κατάσταση στο νησί της Κρήτης το 1912; Ποια ήταν η δράση των εθελοντών Κρητικών μαχητών στους δυο Βαλκανικούς πολέμους; Στο μάθημα της γλώσσας, γίνεται αναφορά στο είδος της πολεμικής ειδησιογραφίας, στους κινδύνους και στη συμβολή της, καθώς και στο είδος της πολεμικής ειδησιογραφικής φωτογραφίας, η οποία πρωτοεμφανίστηκε κατά τους Βαλκανικούς πολέμους. Βρίσκουν στο youtube φωτογραφία από τους Βαλκανικούς πολέμους και την εκτυπώνουν. Στη συνέχεια, αυτήν τη φωτογραφία την αξιοποιούν για να υποστηρίξουν ένα σχετικό άρθρο που θα γράψουν με τίτλο: Γίνομαι πολεμικός ανταποκριτής και γράφω άρθρο σχετικά με μια πολεμική σύγκρουση ή με κάποιο συμβάν ή κατάσταση των Βαλκανικών πολέμων. Τελικά θα προκύψει ένα ειδησιογραφικό πολεμικό άρθρο, βασισμένο σε γεγονότα της εποχής, πλαισιωμένο με την ανάλογη πολεμική ειδησιογραφική φωτογραφία. Αργότερα, αυτά τα άρθρα μπορούν να αποτελέσουν μια έκθεση για τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου. Στο μάθημα της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, γίνεται συζήτηση σε ομάδες και αργότερα στην ολομέλεια, της καθοριστικής σημασίας που έχουν οι πολιτικές κινήσεις, τα συμφέροντα και οι αποφάσεις, τόσο στην έναρξη, όσο και στην έκβαση ενός πολέμου. Η συζήτηση εστιάζει στις συνέπειες ενός πολέμου για τους εμπλεκόμενους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Chronicles ChroniclesChronicles
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Image ImageImage
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE