Δηλος: Καλυμνιοι σφουγγαραδες σε σπογγαλιευτικο σκαφος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε Καλύμνιους σφουγγαράδες σε σκάφος στη Δήλο γύρω στο 1935 μ.Χ. Η Κάλυμνος θεωρείται νησί με αξιόλογο αλιευτικό στόλο και μεγάλη παράδοση στην σπογγαλιεία. Η σπογγαλιεία ήταν μια, πολύ επικίνδυνη, πηγή βιοπορισμού. Οι Καλύμνιοι σφουγγαράδες ξεκινούσαν από το Νοτιοανατολικό Αιγαίο και βουτούσαν όχι μόνο στα βαθιά αιγαιοπελαγίτικα νερά αλλά και πιο πέρα στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική. Στην εικόνα φαίνεται το πλήρωμα πάνω στο καΐκι και στο βάθος διακρίνεται τμήμα του νησιού και θάλασσα. Τα καΐκια χρησιμοποιούσαν οι γυμνοί δύτες που βουτούσαν σε βάθος μέχρι και 30 μέτρων. Τα ταξίδια ξεκινούσαν αρχές της άνοιξης, με τις απαραίτητες προμήθειες. Η φωτογραφία ανήκει στη συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.), η οποία εκτός από την ποίηση και το θέατρο, ταξίδεψε στην ελληνική ύπαιθρο με σκοπό την καταγραφή και ανάδειξη διαφόρων μορφών λαϊκής έκφρασης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας και με εργασία σε ομάδες προτείνεται οι μαθητές να ερευνήσουν τη θαλάσσια ζωή, να μελετήσουν για τα σφουγγάρια, να καταγράψουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του είδους, τον τρόπο αλιείας τους, την επεξεργασία τους, τους κινδύνους που απειλούν το είδος κ.ά. Στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή και με αφορμή την εικόνα οι μαθητές καλούνται να προβληματιστούν για τις ασχολίες και τα επαγγέλματα των ανθρώπων στο νησί από την εποχή της φωτογραφίας μέχρι σήμερα. Επίσης, να διερευνήσουν το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, την εξέλιξή του στο πέρασμα του χρόνου, τη σύνδεσή του με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας. Στην Αγωγή Υγείας καλούνται να καταγράψουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σφουγγαράδες και τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των ατυχημάτων. Μπορούν να καταγράψουν κι άλλα επικίνδυνα επαγγέλματα και τους τρόπους προστασίας. Στην Αισθητική Αγωγή προτείνεται να ασχοληθούν με την τέχνη της φωτογραφίας (είδη, τεχνικές λήψης κ.α.).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment > Planet Earth Planet EarthPlanet Earth
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Health Education Health EducationHealth Education > Accident prevention Accident preventionAccident prevention
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE