Καταδυση Καλυμνιου σφουγγαρα με συστημα Fernez
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε φωτογραφία Καλύμνιου σφουγγαρά γύρω στο 1935 μ.Χ. Για τους κατοίκους της Καλύμνου η σπογγαλιεία αποτέλεσε μιαν επικίνδυνη αλλά βασική απασχόληση και πηγή βιοπορισμού. Στην εικόνα φαίνονται οι πέντε σφουγγαράδες πάνω στο καΐκι ενώ πίσω διακρίνεται τμήμα του νησιού. Ο εξοπλισμός του δύτη, ο οποίος ετοιμάζεται για κατάδυση, περιλαμβάνει την σκανδαλόπετρα – ένα κομμάτι μαρμάρου που βοηθούσε σε γρήγορη κατάδυση στα βαθιά και τον αναπνευστικό μηχανισμό με μικρό αερόσακο στην πλάτη του και ελαφρύ σωλήνα για την τροφοδοσία του αέρα. Αυτή η αναπνευστική μέθοδος κατάδυσης ονομάζεται Φερνέζ. Υιοθετήθηκε στα 1920 και βοήθησε πολύ στη μείωση των ατυχημάτων. Η φωτογραφία ανήκει στην συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.). Εκτός από την ποίηση και το θέατρο, η συγγραφέας με καταγωγή προσφυγική προσπάθησε να καταγράψει διάφορες μορφές λαϊκής έκφρασης με σκοπό τη διατήρηση και την ανάδειξή τους.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής με αφορμή την εικόνα και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις, οι μαθητές καλούνται να συγκρίνουν την περιοχή στη φωτογραφία με το τοπίο σήμερα και να εντοπίσουν τις αλλαγές. Να προβληματιστούν για τη ζωή, τις ασχολίες και τις δυσκολίες των ανθρώπων στο νησί τότε και σήμερα. Επίσης, να ερευνήσουν για το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες, τις διαφοροποιήσεις στο πέρασμα του χρόνου. Στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας να ερευνήσουν για την σπογγαλιεία στο νησί, να τη συνδέσουν και με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις. Καλό θα ήταν να αναζητήσουν και άλλες περιοχές στη Μεσόγειο ή στον κόσμο με παρόμοια παράδοση. Στην Αγωγή Υγείας και με αφορμή τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν οι σφουγγαράδες προτείνεται να συζητήσουν για τα ατυχήματα που σχετίζονται με τα επαγγέλματα και να καταγράψουν τους πιθανούς τρόπους προστασίας. Στην Αισθητική Αγωγή προτείνεται να ασχοληθούν με την τέχνη της φωτογραφίας (είδη, τεχνικές λήψης κ.ά.).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Health Education Health EducationHealth Education > Accident prevention Accident preventionAccident prevention
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
History HistoryHistory
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE