Κατοψη αρχαιου ελληνικου σπιτιου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για λεπτομερή κάτοψη μιας αρχαίας ελληνικής οικίας, η οποία χρονολογείται στα 1832 και σχεδιάστηκε με βάση τις πληροφορίες που έχουν αντληθεί από το έργο του Βιτρούβιου (80 π.Χ.-15 π.Χ.), Ρωμαίου συγγραφέα, αρχιτέκτονα και μηχανικού. Από την κάτοψη φαίνεται ότι το σπίτι είναι διαιρεμένο σε δύο κύρια μέρη: το αριστερό μέρος, που παριστάνεται με το γράμμα Β, το οποίο είναι το διαμέρισμα του άνδρα (ανδρωνίτης) και το δεξιό μέρος, που παριστάνεται με το γράμμα Α και είναι το διαμέρισμα της γυναίκας (γυναικωνίτης). Και τα δύο διαμερίσματα έχουν στο κέντρο μια μεγάλη εσωτερική αυλή (το σκιασμένο κομμάτι). Γύρω - γύρω από τις αυλές υπάρχουν δωμάτια με διάφορες χρήσεις, τα οποία περιγράφονται στην κλείδα που βρίσκεται στο κάτω μέρος της εικόνας. Έτσι, στο γυναικωνίτη υπάρχουν δωμάτια για εργασία, για τους υπηρέτες, αίθουσα φαγητού, η κρεβατοκάμαρα κ.ά. Στον ανδρωνίτη υπάρχει επίσης αίθουσα φαγητού, υπάρχουν όμως και δωμάτια που δεν βρίσκονται στον γυναικωνίτη: η αίθουσα των συμποσίων (διακρίνεται με το γράμμα e), βιβλιοθήκη, αίθουσα ακροάσεων, στάβλοι κ.ά.). Γίνεται έτσι αντιληπτό ότι ο ανδρωνίτης ήταν το επίσημο μέρος του σπιτιού, ενώ ο γυναικωνίτης το ιδιωτικό. Από το μέγεθος του σπιτιού και τον εξοπλισμό του (στάβλοι, υπηρέτες κ.λπ.) μπορούμε να συμπεράνουμε πως πρόκειται για οικία εύπορων ανθρώπων. Παρά το γεγονός ότι ο τίτλος και η κλείδα που συνοδεύουν την εικόνα είναι στα γαλλικά, η κάτοψη είναι αρκετά κατατοπιστική και απεικονίζει με ακρίβεια πώς ήταν ένα αρχαίο ελληνικό σπίτι. Η εικόνα ενδείκνυται για την υποστήριξη της διδασκαλίας της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων, καθώς και για θέματα σχετικά με τις σχέσεις και την ισότητα των δύο φύλων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην τάξη στην ενότητα της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων (κλασική - ελληνιστική εποχή). Ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στα εξής σημεία: α) στη διαίρεση του σπιτιού σε ανδρικά και γυναικεία διαμερίσματα και στα αίτια, στο σκοπό και γενικότερα στις προεκτάσεις του φαινομένου (στην αρχαία Ελλάδα η γυναίκα ήταν περιορισμένη στο χώρο του σπιτιού και ο βασικός της ρόλος ήταν η ανατροφή των παιδιών και η φροντίδα του σπιτιού, φαινόμενο που εξυπηρετούσε συγκεκριμένες κοινωνικο-οικονομικές ανάγκες), β) σε ζητήματα κοινωνικής οργάνωσης, όπως αυτό της δουλείας και γ) σε συνήθειες κοινωνικών δραστηριοτήτων, όπως τα συμπόσια. Στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ενότητα των Κοινωνικών Ομάδων και των Κοινωνικών Διακρίσεων, ως αφορμή για τη συζήτηση του θέματος της ισότητας των δύο φύλων και της κοινωνικής θέσης της γυναίκας, όπως αυτή αποτυπώνεται στην ανθρώπινη Ιστορία. Ουσιαστικά, η θέση της γυναίκας από την αρχαιότητα ως και τις αρχές - μέσα του 20ού αι. δεν είχε αλλάξει.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4090
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ