Χαρτης της αρχαιας Ολυμπιας, συμφωνα με αρχαιες πηγες
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Περιλαμβάνεται στο έργο του Γάλλου λογίου Jean-Jacques Barthélemy το οποίο έχει τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Ο νεαρός Ανάχαρσης, ήρωας του μυθιστορήματος, περιηγείται στις σημαντικότερες περιοχές της Ελλάδας του 4ου αιώνα π.Χ με σκοπό την απόκτηση σοφίας. Οι χάρτες της παραπάνω έκδοσης, που βασίζονται στις πιο πρόσφατες επιστημονικές μελέτες της εποχής (τέλη 18ου αιώνα), αποσκοπούν στο να κατατοπίσουν το ευρωπαϊκό αναγνωστικό κοινό αναφορικά με τα ταξίδια του ήρωα στην ελληνική επικράτεια. Εδώ έχουμε μια κάτοψη του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας, βασισμένη στις αρχαίες πηγές, που είναι αρκετά ακριβής, δεδομένου ότι τη εποχή της σύνταξης του χάρτη δεν είχαν ακόμη διεξαχθεί ανασκαφές στο χώρο (ανασκάφθηκε για πρώτη φορά το 1829). Ενδεικτικά καταγράφονται το ιερό κατάφυτο άλσος, η Άλτις, όπου βρισκόταν ο ναός του Δία, το Στάδιο, ο Ιππόδρομος και ο Κρόνιος λόφος. Η έκδοση είχε μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη και μεταφράστηκε και στα ελληνικά από τον Ρήγα Φεραίο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια διδακτική προσέγγιση που, αφενός θα εξοικειώνει τους μαθητές με τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας, αφετέρου θα τους φέρνει σε επαφή με το ιστορικό γεγονός του ευρωπαϊκού κινήματος του φιλελληνισμού και το ενδιαφέρον που έδειχναν οι Ευρωπαίοι για τις ελληνικές αρχαιότητες στη νεότερη εποχή. Οι μαθητές παρατηρούν το χάρτη και τον συγκρίνουν με κατόψεις που απεικονίζουν τον αρχαιολογικό χώρο όπως είναι τώρα, μετά από τις διαδοχικές ανασκαφές που έχουν διεξαχθεί από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. Μπορούν επίσης για τον ίδιο σκοπό να κάνουν χρήση του προγράμματος Google Earth. Έπειτα, μια ομάδα μαθητών μπορεί να αναλάβει το έργο να μεταφράσει τα μικρά γαλλικά κείμενα που έχουν σημειωθεί πάνω τον χάρτη και να αντιστοιχίσουν τις γαλλικές ονομασίες με τις ελληνικές των σύγχρονων κατόψεων, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις διαφορές που παρατηρούνται μεταξύ τους. Για την καλύτερη διεκπεραίωση αυτού του έργου, αν είναι δυνατόν, μπορεί να πραγματοποιηθεί επίσκεψη σε βιβλιοθήκες που έχουν στην κατοχή τους την παραπάνω έκδοση όπως το Ίδρυμα Λασκαρίδη. Μια άλλη ομάδα μαθητών μπορεί να επικεντρωθεί στον εντοπισμό των αρχαίων πηγών (π.χ Παυσανίας) στις οποίες περιγράφεται ο ιερός χώρος της Ολυμπίας. Παρουσιάζοντας στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνας τους και τα συμπεράσματα που προκύπτουν σε συνδυασμό με την εργασία της πρώτης ομάδας μαθητών η διδακτική αυτή ενότητα μπορεί να κλείσει με μια συζήτηση στην ολομέλεια σχετικά με τον ρόλο που παίζουν οι αρχαίες πηγές στην επιτυχία του ανασκαφικού έργου των αρχαιολόγων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Intercultural exchanges Intercultural exchangesIntercultural exchanges
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Sports SportsSports
French FrenchFrench > General Competencies / skills General Competencies / skillsGeneral Competencies / skills > Socio-cultural knowledge Socio-cultural knowledgeSocio-cultural knowledge
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE