Ιστορικος χαρτης των ακτων της Μικρας Ασιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Περιλαμβάνεται στο έργο του Γάλλου ελληνολάτρη και λογίου αββά Barthélemy (1716-1795) με τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα (πρώτη έκδοση 1788) που γνώρισε μεγάλη εκδοτική επιτυχία και είχε ως θέμα τις περιηγήσεις του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα στα τέλη του 4ου π.Χ με σκοπό την απόκτηση σοφίας. Η έκδοση είναι εμπλουτισμένη με αρκετούς χάρτες περιοχών, για να εξοικειώσει τους Ευρωπαίους αναγνώστες της με τον ελληνικό γεωγραφικό χώρο. Την σύνταξη των χαρτών επιμελήθηκε ο συνεργάτης του αββά Barthélemy Jean-Denis Barbié du Bocage, ενώ ο ίδιος, βαθύς γνώστης της ελληνικής γραμματείας, σημείωσε πάνω τους τα αρχαιοελληνικά τοπωνύμια καθώς και άλλες πληροφορίες. Στον παραπάνω χάρτη έχουν σημειωθεί οι ελληνικές αποικίες της Ιωνίας καθώς και άλλες πόλεις της αρχαιότητας, νησιά, κόλποι, ποταμοί και πεδιάδες με τις αρχαίες τους ονομασίες. Για παράδειγμα, τα Δωδεκάνησα στο χάρτη της έκδοσης του Barthélemy ονομάζονται Σποράδες ακολουθώντας τη γεωγραφική διαίρεση των νησιών του Αιγαίου του αρχαίου γεωγράφου Στράβωνα (Γεωγραφικά 10.5.14).Το έργο του αββά Barthélemy είχε εξαιρετική σημασία για το ζήτημα της ελληνικής ανεξαρτησίας, διότι βοήθησε στην ανάπτυξη του φιλελληνικού κινήματος. Τμήματά του μετάφρασε στα ελληνικά ο Ρήγας Φεραίος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση του επιπέδου αρχαιομάθειας των μαθητών, ως μέσο για την υλοποίηση ενός σχεδίου εργασίας σχετικά με την παρουσία των αρχαίων Ελλήνων στις ακτές της Ιωνίας. Ταυτόχρονα οι ίδιοι θα έρθουν σε επαφή με μια ιστορική πηγή που αποδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό κατά τους νεότερους χρόνους. Σε πρώτη φάση γίνεται η καταγραφή των ονομάτων που περιέχονται στο χάρτη και η μεταφορά τους στην ελληνική γλώσσα. Έπειτα με τη βοήθεια σύγχρονου χάρτη ή του προγράμματος google earth οι μαθητές αντιστοιχίζουν τα αρχαία ελληνικά ονόματα με τις σύγχρονες τοπωνυμίες προσδιορίζοντας σε τι βαθμό αυτές οι ονομασίες παραμένουν αναλλοίωτες στο πέρασμα των χρόνων όπως επίσης και πώς έχουν επηρεάσει την τουρκική ονοματοθεσία. Ακόμη ερμηνεύουν τη χρήση κάποιων από αυτών που πλέον δεν χρησιμοποιούνται (π.χ το όνομα Σποράδες). Ομάδες μαθητών μπορούν να αναλάβουν να συγκεντρώσουν υλικό για τις κυριότερες ελληνικές αποικίες που εντοπίζονται στο χάρτη και το παρουσιάζουν στη τάξη. Μια ομάδα μαθητών που γνωρίζει καλά γαλλικά και αγγλικά μπορεί να ετοιμάσει μια περίληψη των ταξιδιών του μυθιστορηματικού ήρωα Ανάχαρση και να συνδέσει το χάρτη με το αφηγηματικό υλικό του έργου. Για το σκοπό αυτό ίσως είναι αναγκαίες επισκέψεις σε βιβλιοθήκες που έχουν στην κατοχή τους την εικονογραφημένη έκδοση όπως η Ελληνική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ωνάση. Το κείμενο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο στη γαλλική και στην αγγλική γλώσσα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Intercultural exchanges Intercultural exchangesIntercultural exchanges
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE