Ιστορικος χαρτης του κολπου της Σμυρνης.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χαλκογραφία.Προέρχεται από ιστοριογεωγραφική μελέτη (1688) του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος στις χαρτογραφήσεις του στηρίχθηκε σε αρχαίες ελληνικές και λατινικές πηγές, σε μαρτυρίες περιηγητών και Ολλανδών εμπόρων αλλά και σε προγενέστερους άτλαντες νησιωτικών χαρτών. Ωστόσο ο ίδιος δεν ταξίδεψε ποτέ εκτός Ολλανδίας. Ο παραπάνω χάρτης που απεικονίζει τον κόλπο της Σμύρνης στηρίχθηκε κατά βάση σε προγενέστερο λιμενοδείκτη ή πορτολάνα (1664) του Ιταλού Francesco Maria Levanto (οι λιμενοδείκτες ή πορτολάνες είναι χάρτες λιμανιών και όρμων που περιλαμβάνουν σημαντικές πληροφορίες και οδηγίες για τους ναυτικούς). Γι' αυτό το λόγο ο χάρτης του Dapper διατηρεί τις ιταλικές ονομασίες της περιοχής και στις δύο εκδόσεις, την ολλανδική και τη γαλλική. Διακρίνονται η χερσόνησος της Ερυθραίας (Capo Calaberno) με την πόλη των Κλαζομενών (Clazomene) και το μεσαιωνικό κάστρο (Castro Vechio) της ακροπόλεως του Πάγου στη Σμύρνη (Καντιφέ Καλέ). Επίσης, απεικονίζεται η συστάδα των Εγγλεζονησιών (Eglenes) στην οποία κυρίως αναφέρεται το κείμενο που συνοδεύει το χάρτη στην έκδοση του Dapper. H ονομασία Εγγλεζονήσια προέρχεται μάλλον από παραφθορά του '' Αἱ Κλαζομεναί''. Ο παραπάνω χάρτης αποτελεί σημαντική ιστορική μαρτυρία για την παλαιότητα του ονόματος αυτής της συστάδας των νησιών όπου μέχρι το 1922 κατοικούνταν από Έλληνες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σ' ένα πλαίσιο διερευνητικής εργασίας ώστε να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με την εξέλιξη και τα επιτεύγματα της επιστήμης της χαρτογραφίας στους νεότερους χρόνους και να γνωρίσουν καλύτερα την ιστορία της ελληνικής παρουσίας στον κόλπο της Σμύρνης. Ο διδάσκων δίνει το χάρτη στους μαθητές ως αντικείμενο μελέτης και τους καλεί να αναφέρουν τι πληροφορίες μπορούν να αντλήσουν από αυτόν. Μπορεί επίσης να τους θέσει ως πρόβλημα προς επίλυση να αναζητήσουν το λόγο για τον οποίο τα ονόματα σε μια ολλανδική έκδοση είναι ιταλικά, δίνοντας τους κάποια στοιχεία που θα τους βοηθήσουν στην έρευνά τους. Έπειτα, οι μαθητές μπορούν να αντικαταστήσουν τις ιταλικές ονομασίες με τις αντίστοιχες που χρησιμοποιούνται στα ελληνικά και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τις σημαντικότερες από αυτές όπως για παράδειγμα την πόλη των Κλαζομενών ή τα Εγγλεζονήσια. Μια ομάδα μαθητών που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα μπορεί να μεταφράσει το μικρό κείμενο που συνοδεύει τον χάρτη από τη γαλλική έκδοση του Dapper(διαθέσιμο στο διαδίκτυο) και να αξιολογήσει την ιστορική μαρτυρία σχετικά με την προέλευση του ονόματος ''Εγγλεζονήσια''.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Science and Discoveries Science and DiscoveriesScience and Discoveries
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Types of maps Types of mapsTypes of maps
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE