Κατοψη των τειχων του Βολου, 1688
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χαρακτικό. Προέρχεται από ιστοριογεωγραφική μελέτη (1688) του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος, αν και χαρτογράφησε πλήθος περιοχών, ο ίδιος δεν έφυγε ποτέ από την Ολλανδία. Απεικονίζεται το ''Κάστρο των Παλαιών'' στο Βόλο. Πρόκειται για μια βυζαντινή περιτείχιση τετράγωνου σχήματος που κτίσθηκε από τον Ιουστινιανό σε χαμηλό λόφο στο μυχό του Παγασητικού Κόλπου, εκεί όπου παλαιότερα ήταν η θέση της αρχαίας Ιωλκού. Τα τείχη στις ευθείες πλευρές τους ενισχύονταν από τετράπλευρους πύργους ενώ στις γωνίες του νότιου τμήματος οι πύργοι ήταν κυκλικοί. Στο μέσον της βόρειας και της νότιας πλευράς υπήρχαν πύλες εισόδου-εξόδου. Η βόρεια οδηγούσε στη Λάρισα ενώ η νότια στο λιμάνι. Στο βορειοανατολικό τμήμα του κάστρου υπήρχε ακρόπολη η οποία χωριζόταν από το υπόλοιπο τμήμα με εσωτερικό τείχος. Την οθωμανική περίοδο μέσα στο κάστρο είχε εγκατασταθεί μουσουλμανικός πληθυσμός ενώ οι χριστιανοί είχαν μεταφερθεί στο Πήλιο. Στο έργο του Dapper όπως και στο ομόλογο έργο του Ιταλού μοναχού Coronelli εξιστορείται το γεγονός της πολιορκίας του Βόλου και της κατάλυσης του κάστρου από τον επικεφαλής του βενετσιάνικου στόλου Μοροζίνι το 1655. Μεγάλα τμήματα του τείχους τελικά γκρεμίστηκαν το 1889, για να ενωθεί η νέα πόλη του Βόλου με την παλαιά. Σήμερα η περιοχή καλύπτεται από οικήματα της συνοικίας Παλιά.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται η αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου σε μια διδακτική προσέγγιση στην αρχιτεκτονική των κάστρων του ελληνικού χώρου αλλά και στο θέμα της οθωμανικής κυριαρχίας και τις συγκρούσεις των Οθωμανών με τους Βενετούς. Επίσης, ο χάρτης αποτελεί μια εξαιρετική αφορμή για να γνωρίσουν οι μαθητές σημαντικές πτυχές της ιστορίας της πόλεως του Βόλου. Ο διδάσκων αφού προβάλει την εικόνα, καλεί την τάξη να την εξετάσει προσεκτικά και να τη σχολιάσει. Οι μαθητές προβαίνουν σε παρατηρήσεις σχετικά με την αρχιτεκτονική των τειχών και με παρότρυνση του διδάσκοντα προσπαθούν να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας του κάστρου, να εντοπίσουν δηλαδή τις πύλες εισόδου-εξόδου, να κάνουν υποθέσεις για τη χρήση του τμήματος που χωρίζεται με εσωτερικό τείχος ή το λόγο ύπαρξης των κυκλικών πύργων στο νότιο μέρος. Έπειτα, με έρευνα στο διαδίκτυο μπορούν να συγκεντρώσουν για το θέμα περισσότερες πληροφορίες και να αναζητήσουν τη πηγή προέλευσης της εικόνας. Όταν αυτό επιτευχθεί, ο διδάσκων προτείνει να συγκρίνουν το χάρτη με το σύγχρονο ομόλογό του που περιλαμβάνεται σε έκδοση του Ιταλού μοναχού Coronelli και συνοδεύεται από διευκρινιστικές λεζάντες. Με τη βοήθεια ενός προγράμματος παρουσίασης οι μαθητές μπορούν να συμπληρώσουν και το χάρτη του Dapper με αντίστοιχες λεζάντες. Επίσης, μια ομάδα μαθητών που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα μπορεί να αναλάβει να διαβάσει από τα βιβλία του Dapper και του Coronelli (διαθέσιμα στο διαδίκτυο) το χρονικό της πολιορκίας του Μοροζίνι και να το αναδιηγηθεί στην τάξη. Τέλος, όποιος μαθητής επιθυμεί έχει τη δυνατότητα να γράψει ένα φανταστικό διήγημα που θα βασίζεται στο ιστορικό γεγονός της πολιορκίας και το οποίο θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα ή την εφημερίδα του σχολείου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE