Ιστορικος χαρτης της Σαντορινης και της Θηρασιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χαλκογραφία. Προέρχεται από ιστοριογεωγραφική μελέτη του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος στις χαρτογραφήσεις του στηρίχθηκε σε αρχαίες ελληνικές και λατινικές πηγές, σε μαρτυρίες περιηγητών και Ολλανδών εμπόρων αλλά και σε προγενέστερους άτλαντες νησιωτικών χαρτών. Ωστόσο ο ίδιος δεν ταξίδεψε ποτέ εκτός Ολλανδίας. Ο χάρτης της Σαντορίνης δεν περιορίζεται στο γεωγραφικό ανάγλυφο αλλά επιπλέον αναπαριστά τη βλάστηση, τα σπίτια των οικισμών που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους με δρόμους, ακόμη και τα τρικάταρτα καράβια που επισκέπτονται το λιμάνι της και όλα αυτά δοσμένα με μια αισθητική πρόθεση. Η ταυτόχρονη προβολή των παραπάνω στοιχείων είναι σύμφωνη με το πνεύμα της εποχής του Μπαρόκ, εποχή δημιουργίας του χάρτη, χαρακτηριστικά της οποίας είναι η υπερβολή, η αφθονία και η πολυπλοκότητά. Η εικονογραφική αναπαράσταση γίνεται υπό γωνία, σε μια προοπτική 45 μοιρών, σαν να γινόταν από ένα πουλί του πετάει (vue à vol d’oiseau ). Αν και τα λάθη είναι σημαντικά και ορατά όπως το πολύ μεγαλύτερο από το πραγματικό μέγεθος της Θηρασιάς και του Ασπρονησιού, ο χάρτης είναι ένα από τους πρώτους που θα μπορούσαν να καταστήσουν το νησί της Σαντορίνης αναγνωρίσιμο από το σύγχρονο θεατή.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αξιοποιείται σε μια διδακτική προσέγγιση για τις επιστήμες και τις τέχνες στην εποχή του Μπαρόκ (1600-1750). Ο χάρτης αποτελεί εξαιρετικό δείγμα της εξέλιξης της επιστήμης της χαρτογραφίας και αφορά ένα θέμα ελληνικού ενδιαφέροντος, το νησί της Σαντορίνης. Οι μαθητές τον παρατηρούν προσεκτικά εντοπίζοντας τις σημαντικές πληροφορίες που παρέχει, τον τρόπο προβολής των στοιχείων του καθώς και τα λάθη σε ονομασίες και αναπαραστάσεις. Μια σύγκριση με σύγχρονους χάρτες μπορεί να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση. Επιπλέον, δίνεται έμφαση στην αισθητική απόδοση των στοιχείων του όπως η φροντισμένη επικεφαλίδα με την ονομασία του νησιού ή η καλλιτεχνική απόδοση των καραβιών. Έπειτα, μέσα από συζήτηση γίνεται αντιληπτό ότι γενικά οι χάρτες, ιστορικοί και μη, αποτελούν τεκμήρια των μέσων που έχουν στη διάθεσή τους οι χαρτογράφοι αλλά και του τρόπου αντίληψης του εκάστοτε πολιτισμού και εποχής. Ο διδάσκων προτρέπει τους μαθητές να εντάξουν την εικόνα στο ιστορικό πολιτισμικό της πλαίσιο και να αναγνωρίσουν τα στοιχεία που συνάδουν με το μπαρόκ πνεύμα που κυριαρχούσε την εποχή δημιουργίας του έργου. Τέλος, μπορεί να γίνει στην αίθουσα προβολή του video (διαθέσιμο στο διαδίκτυο) με τη τρισδιάστατη αναπαράσταση του εν λόγω χάρτη η οποία δημιουργήθηκε από Έλληνες επιστήμονες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Types of maps Types of mapsTypes of maps
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Science and Discoveries Science and DiscoveriesScience and Discoveries
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE