Map of Ithaki with plan of Odysseus' palace
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χάρτης της Ιθάκης που φιλοτέχνησε ο Άγγλος αρχαιολόγος, τοπογράφος και χαρτογράφος William Gell (1777-1836). Ο Gell περιηγήθηκε στην Ελλάδα με σκοπό τη λύση του Ομηρικού ζητήματος. Ασχολήθηκε κυρίως με το ζήτημα της ταύτισης των τοπωνυμίων όπως καταγράφονται στα έπη του Ομήρου. Το 1806 περιήγηθηκε στην Ιθάκη αναζητώντας κατάλοιπα της ομηρικής εποχής. Ήταν ο πρώτος που υποστήριξε ότι το παλάτι του Οδυσσέα βρίσκεται στην περιοχή Άγιος Αθανάσιος στο ύψωμα Αητός, το οποίο απεικονίζεται στον χάρτη μαζί με την κάτοψη του παλατιού. Ακολούθησαν πολύχρονες ανασκαφές στην περιοχή με τελευταία αυτή των αρχαιολόγων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, η ομάδα των οποίων υποστήριξε με βεβαιότητα το 2012 ότι τα ερείπια του ανακτόρου μυκηναϊκής εποχής που σώζονται στην περιοχή ανήκουν στο ανάκτορο του Οδυσσέα. Ο χάρτης μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Οδύσσειας του Ομήρου στην Α΄ Γυμνασίου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Οδύσσειας, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει τον χάρτη κατά τη διδασκαλία της ραψωδίας ν, οπότε ο Οδυσσέας επιστρέφει στο νησί του. Ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιώντας υπολογιστή και βιντεοπροβολέα παρουσιάζει αρχικά έναν αρχαιολογικό χάρτη του νησιού και επισημαίνει τις περιοχές που σχετίζονται με τον μύθο του Οδυσσέα (όπως το Σπήλαιο των Νυμφών, το Σπήλαιο του Εύμαιου, το κτήμα του Λαέρτη). Στη συνέχεια παρουσιάζει τον χάρτη του Gell, στον οποίο απεικονίζεται το ύψωμα Αητός καθώς και κάτοψη του παλατιού. Με αφορμή τον χάρτη ο εκπαιδευτικός πληροφορεί τους μαθητές για τη σημασία που είχαν οι έρευνες του Gell για την περιοχή. Στη συνέχεια μελετούν όλοι μαζί την απεικόνιση του παλατιού του Οδυσσέα και οι μαθητές αξιοποιούν όσα ως εκείνη τη στιγμή γνώριζαν για τα μυκηναϊκά ανάκτορα. Προτείνεται ο εκπαιδευτικός να αναθέσει στους μαθητές ως εργασία για το σπίτι την αναζήτηση πληροφοριών αναφορικά με τις ανασκαφές που ακολούθησαν στην περιοχή και τα τελευταία ευρήματα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Literary genres Literary genresLiterary genres > Epic poetry Epic poetryEpic poetry
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE