Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Φωτογραφια Καρυατιδων μεσα απο το Ερεχθειο (1923)
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Στη φωτογραφία από το βιβλίο του REISINGER φαίνονται τρεις από τις έξι Κόρες, οι οποίες στηρίζουν την οροφή της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου στην Ακρόπολη Αθηνών. Οι κατακόρυφες εξωτερικές πτυχές του πέπλου τους μοιάζουν με ραβδώσεις κιόνων . Η περίπλοκη και ογκώδης κόμμωσή τους ενισχύει τον αδύναμο για στήριξη αυχένα. Στο κεφάλι φέρουν ιδιόμορφο καλαθόσχημο κιονόκρανο, διακοσμημένο με ωά. Σύμφωνα με τον Π. Βαλαβάνη αυτός είναι ο αρχιτεκτονικός ρόλος των Κορών. Ονομάστηκαν "Καρυάτιδες" από τον Ρωμαίο Βιτρούβιο. Αυτός υπέθεσε ότι «τιμωρούνται» με το βάρος, γιατί οι γιαγιάδες τους από τις Καρυές Λακωνίας μήδισαν στους Περσικούς Πολέμους. Μπορεί να είναι και παρθένες της Λακωνίας που χόρευαν προς τιμήν της Καρυάτιδας Αρτέμιδος ισορροπώντας στο κεφάλι κάνιστρα με άνθη. Μήπως όμως πρόκειται για χοηφόρους της Αθήνας, που απέδιδαν τιμές στον αρχαίο βασιλιά, Κέκροπα, ο τάφος του οποίου βρισκόταν ακριβώς κάτω από τα πόδια τους; Ή κάτι άλλο… Μύηση λοιπόν στην επιστήμη της Αρχαιολογίας, της Αρχιτεκτονικής και, κυρίως, στην έννοια του «κάλλους».
EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Αφηγούμαστε στους μαθητές την ιστορία της "Αρπαγείσας Κόρης", της μίας από τις δύο "κιστοφόρους" καρυάτιδες από την Ελευσίνα που έκλεψε ο Edward D. Clarke το 1801 και βρίσκεται στο Fitzwilliam Museum του Cabridge ή τους προβάλλουμε την ταινία της Ελένης Στούμπου-Κατσαμούρη με τίτλο "Το παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας κόρης". Σ' αυτήν μιλούν οι ίδιες οι Καρυάτιδες της Ελευσίνας σε πρώτο πρόσωπο, με το ήθος δύο αδελφών που χώρισε η μετανάστευση. Με πρότυπο αυτούς τους διαλόγους τους ζητούμε να δραματοποιήσουν την παρόμοια ιστορία της "κλεμμένης" Κόρης του Ερεχθείου, της δεύτερης από δυτικά Κόρης που φαίνεται στη φωτογραφία του Resinger. Αυτή αφαιρέθηκε από τον Λόρδο Έλγιν και σήμερα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο. Πόσο λείπει από τις υπόλοιπες πέντε του Μουσείου της Ακρόπολης! Μια άλλη εξίσου δραματική ιστορία είναι αυτή που πρωταγωνιστούν οι κόρες του Ερεχθέα. Από τον γάμο του με την Πραξιθέα, ο Ερεχθέας απέκτησε πολλά παιδιά. Ανάμεσά τους ήταν και η Μερόπη, η Κρέουσα, η Ωρείθυια, η Πρόκρις, η Πρωτογένεια, η Πανδώρα και η Χθονία. Κάποτε βρέθηκε σε πόλεμο με τους Ελευσινίους. Ο Ερεχθέας θυσίασε μετά από χρησμό του μαντείου μια κόρη του, για να νικήσει. Υπάρχουν πολλές εκδοχές περί του ονόματος αυτής που θυσιάσθηκε: άλλες πηγές αναφέρουν τη Χθονία, άλλες την Πρωτογένεια και άλλες ότι μετά τη θυσία της μίας συμφώνησαν να σκοτωθούν όλες! Θα μπορούσαν λοιπόν οι έξι Κόρες του Ερεχθείου να είναι οι κόρες του και κάθε βράδυ να μετακινούνται και να μιλούν-όπως τα παιχνίδια στο παραμύθι "Το μολυβένιο στρατιωτάκι". Ζητούμε λοιπόν από τους μαθητές να δραματοποιήσουν την ιστορία. ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Οι μαθήτριες μιμούμενες τις "Καρυάτιδες" προσπαθούν ισορροπώντας να χορέψουν το χορό της Αρτέμιδος με τα κάνιστρα γεμάτα άνθη στο κεφάλι. ΙΣΤΟΡΙΑ: α) Οι μαθητές αναζητούν στο διαδίκτυο στοιχεία για τον τύπο της "Καρυάτιδος" στην Αρχιτεκτονική. Συνειδητοποιούν ότι «Καρυάτις» ονομάζεται το γλυπτό που έχει γυναικεία μορφή και χρησιμεύει στην στήριξη κτηρίων. Το αντίστοιχο αρχιτεκτονικό στοιχείο που έχει ανδρική μορφή ονομάζεται «Άτλας». Στη συνέχεια θα κληθούν οι μαθητές να αναζητήσουν τη χρήση του εν λόγω αρχιτεκτονικού στοιχείου από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. β) Αφού συγκεντρωθούν στοιχεία από το διαδίκτυο, οι μαθητές παρατηρούν, συγκρίνουν και κρίνουν. Συζητούμε, λοιπόν, για το ρόλο των Κορών του Ερεχθείου και για τον τρόπο που δουλεύει ένας αρχαιολόγος διασταυρώνοντας πληροφορίες από τις πηγές π.χ. κείμενα του Βιτρούβιου ή της αποσπασματικά σωζόμενης τραγωδίας του Ευριπίδη "Ερεχθεύς". Η πρόσταση των «Καρυάτιδων» δεν ήταν ένα διακοσμητικό στοιχείο μόνο, αλλά έπρεπε να προστατέψει έναν ιερό χώρο, κι αυτός ήταν ο τάφος του παλιού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα. Γι’ αυτό και οι τρεις ανατολικά της πρόστασης ελαφρώς ανασηκώνουν το δεξί τους πόδι, ενώ οι τρεις δυτικά το αριστερό. Αυτό φαίνεται και στη φωτογραφία του Resinger και δίνει την αίσθηση της κινούμενης συμμετρίας. Έτσι και οι Καρυάτιδες στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη έχουν προτεταμένα τα χέρια τους, ώστε με την κίνησή τους να αποτρέπουν συμβολικά εκείνους που θα επιχειρούσαν την είσοδο στον τάφο.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4036
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language
> Text genres Text genresText genres
> Dialogical texts Dialogical textsDialogical texts
Physical Education Physical EducationPhysical Education > Motor skills Motor skillsMotor skills > Balance BalanceBalance
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Physical Education Physical EducationPhysical Education > Motor skills Motor skillsMotor skills > Balance BalanceBalance
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator