Τα Μ.Α. αξιοποιείται συνδυαστικά με άλλες πηγές από τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να σχεδιάσει διερευνητικές δραστηριότητες στην ενότητα της Ιστορίας Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου «Βυζαντινή Τέχνη». Η στοχοθεσία των δραστηριοτήτων αυτών περιλαμβάνει τη γνώση από τους μαθητές των αρχιτεκτονικών ρυθμών και την εικονογραφία των ναών και την κατανόηση της σχέσης των παραπάνω με το υφιστάμενο κοινωνικό, ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες με συγκεκριμένη αποστολή (για παράδειγμα ιστορικοί, αγιογράφοι, αρχιτέκτονες, μοναχοί, βυζαντινοί αριστοκράτες) μελετούν το καθολικό και τα τριάντα τρία παρεκκλήσια της μονής και τη μακραίωνη ιστορία της, εξάγουν συμπεράσματα για τα χαρακτηριστικά της ναοδομίας και αγιογραφίας σε διάφορες περιόδους της βυζαντινής αυτοκρατορίας, τους πολιτικούς, κοινωνικούς, ιδεολογικούς και οικονομικούς παράγοντες διαμόρφωσής τους και την σχέση με τον αυτοκράτορα και τη βυζαντινή αριστοκρατία, και δημιουργούν πολυτροπικά κείμενα. Οι μαθητές μπορούν, επίσης, να υποδυθούν ρόλους όπως αυτούς του αρχιτέκτονα, του αγιογράφου, του μοναχού, του βυζαντινού αριστοκράτη προκειμένου να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθησή τους.