Το μνημειο του Φιλοπαππου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η γκραβούρα, που χρονολογείται το 1813, παριστάνει το μνημείο του Φιλοπάππου, το οποίο βρίσκεται στον ομώνυμο λόφο (λόφο των Μουσών στην αρχαιότητα), απέναντι και νοτιοδυτικά της Ακρόπολης των Αθηνών. Το μνημείο χρονολογείται στα 114-116 μ.Χ. και χτίστηκε από τους Αθηναίους προς τιμήν του μεγάλου ευεργέτη της πόλης των Αθηνών Ιουλίου Αντιόχου Φιλoπάππου, που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και έγινε Αθηναίος πολίτης αναλαμβάνοντας δημόσια και θρησκευτικά αξιώματα. Από τις τέσσερις πλευρές του μνημείου, που ήταν ουσιαστικά Μαυσωλείο, σώζεται σήμερα μόνο η βορειοανατολική, η οποία και απεικονίζεται στη γκραβούρα. Διακρίνεται στο κάτω τμήμα η ανάγλυφη παράσταση μιας από τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής του Φιλοπάππου, η ανακήρυξή του ως Ρωμαίου Υπάτου στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ. Από πάνω διακρίνονται δύο κόχες. Στη δεξιά (άλλοτε κεντρική) βρίσκεται ο αδριάντας του Φιλοπάππου καθήμενου να ατενίζει την Ακρόπολη, ενώ στην αριστερή είναι τοποθετημένος ο αδριάντας του Σέλευκου Α΄, ιδρυτή της δυναστείας των Σελευκιδών. Η εικόνα αποτελεί υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής, της ελληνορωμαϊκής τέχνης, καθώς και των ταφικών εθίμων και συνηθειών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στην τάξη κατά τη διάρκεια της ιστορικής αφήγησης που αφορά τους ρωμαϊκούς χρόνους και την ελληνορωμαϊκή τέχνη. Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για συζήτηση γύρω από τα εξής θέματα: α) την καθοριστική επιρροή της ελληνικής τέχνης στη ρωμαϊκή β) ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των ελληνικών και των ρωμαϊκών έργων τέχνης (π.χ. τα ρωμαϊκά είναι πιο χονδροειδή από τα ελληνικά) γ) την αρμονική συνύπαρξη και ανταλλαγή των δύο πολιτισμών γενικότερα (οι Ρωμαίοι κατακτητές θαύμασαν και αγκάλιασαν τον ελληνικό πολιτισμό, αλλά και οι Έλληνες σε πολλές περιπτώσεις αναγνώριζαν τους Ρωμαίους ευεργέτες) και δ) τις ταφικές συνήθειες (για τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους η υστεροφημία ήταν ιδιαίτερης σημασίας). Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί και σε ομαδική δραστηριότητα, κατά την οποία θα δοθεί σε κάθε μέλος της κάθε ομάδας ένα διαφορετικό αντικείμενο προς επεξεργασία, είτε πρόκειται για γραπτή πηγή είτε για εικόνα. Μια κατάλληλη εικόνα, λ.χ., θα ήταν μια φωτογραφία της Πύλης του Αδριανού. Προτείνεται οι μαθητές των ομάδων να κληθούν να συγκρίνουν τα δύο μνημεία και, με βάση και τις γραπτές πηγές και την ιστορική αφήγηση του καθηγητή, να εντοπίσουν κοινά σημεία και στα δύο μνημεία, τα οποία θα είναι χαρακτηριστικά των δύο πολιτισμών (λ.χ. η αψίδα, καινοτομία των Ρωμαίων, και το ορθογώνιο, χαρακτηριστικό της ελληνικής αρχιτεκτονικής).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Interstate Relations and Intercultural Exchanges Interstate Relations and Intercultural ExchangesInterstate Relations and Intercultural Exchanges
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE