Χαλκιδα, ο Πορθμος του Ευριπου, 1835
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο ζωγραφικός πίνακας απεικονίζει μια άποψη του πορθμού του Ευρίπου στη Χαλκίδα, όπως την αποτύπωσε κάποιος ζωγράφος στα 1835. Ο πορθμός του Ευρίπου, ο πιο γνωστός ίσως πορθμός στην Ελλάδα, είναι μία στενή λωρίδα θάλασσας που συνδέει το Βόρειο Ευβοϊκό με τον Νότιο Ευβοϊκό, μεταξύ Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας, στη Χαλκίδα. Ο έλεγχος του πορθμού του Ευρίπου κατέστησε από τους αρχαίους χρόνους τη Χαλκίδα πόλη με σπουδαία στρατηγική θέση και έντονη εμπορική δραστηριότητα. Η πόλη και γενικότερα η Εύβοια ενώθηκε για πρώτη φορά με την ηπειρωτική Ελλάδα το 411 π.Χ., με μια ξύλινη γέφυρα. Στον πίνακα εικονίζεται ο πορθμός (το κανάλι, σύμφωνα με την επιγραφή), με τη γέφυρα που ενώνει τις δύο στεριές, πέτρινη στο μεγαλύτερό της μέρος και ξύλινη στο μικρότερο μέρος της. Στις δύο πλευρές της ξύλινης γέφυρας υπάρχει το μεσαιωνικό κάστρο, το οποίο αργότερα καταστράφηκε λόγω των έργων ανακατασκευής της γέφυρας. Διακρίνονται στο βάθος κάποιοι άνθρωποι πεζοί να περπατούν στη γέφυρα. Σε πρώτο πλάνο διακρίνονται δύο ψαρόβαρκες με το πλήρωμά τους και σε δεύτερο πλάνο διακρίνεται μια τρίτη ψαρόβαρκα και δύο μεγάλα ιστιοφόρα πλοία. Η εικόνα προσφέρεται για τη διδακτική προσέγγιση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας το 19ο αι. και ειδικότερα για τον τομέα της δραστηριότητας στο ναυτιλιακό τομέα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της νεότερης Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της ενότητας για την ελληνική οικονομία και κοινωνία το 19ο αι., καθώς ο πίνακας παριστάνει τον Πορθμό στα 1835, τη χρονιά που ο Όθων πήρε τη σκυτάλη στη διακυβέρνηση της Ελλάδας από την Αντιβασιλεία. Την περίοδο αυτή ο κύριος μοχλός της οικονομικής ανάπτυξης υπήρξε η ναυτιλία. Ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα και, αφού δώσει κάποιες βασικές γεωγραφικές πληροφορίες στους μαθητές, να τους ζητήσει να διατυπώσουν σκέψεις και συμπεράσματα ως προς την οικονομική δραστηριότητα των Ελλήνων την περίοδο αυτή. Η συζήτηση μπορεί να επεκταθεί γενικότερα στη ναυτιλία ως τον τομέα που παραδοσιακά οι Έλληνες πάντοτε διέπρεπαν και να πραγματοποιηθεί μια σύντομη αναδρομή από την αρχαιότητα (και τη μυθολογία ίσως) ως σήμερα, που, παρά το μικρό μέγεθος της χώρας μας, ο ελληνικής ιδιοκτησίας εμπορικός στόλος είναι από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE