Στο πλαίσιο της διδασκαλίας ενότητας που πραγματεύεται την κατάσταση στα Βαλκάνια κατά τον 19ο αιώνα, ο εκπαιδευτικός αναφέρεται μεταξύ άλλων και στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Παρουσιάζει με ηλεκτρονικό υπολογιστή και βιντεοπροβολέα την παρούσα λιθογραφία και ζητά από τους μαθητές να περιγράψουν τι βλέπουν. Οι μαθητές παρατηρούν την πλούσια εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού της πόλης. Ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές ότι η πόλη που απεικονίζεται είναι η Θεσσαλονίκη το 1850 και αναφέρει σχετικές πληροφορίες: στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απετέλεσε σημαντικό κέντρο διακίνησης εμπορευμάτων από και προς την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Υπήρξε εμπορικός σταθμός που συνέδεε τον Ατλαντικό Ωκεανό με τη Μαύρη Θάλασσα, τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης με τα Βαλκάνια, την Κεντρική Ευρώπη και την Ανατολή. Συνδεόταν με όλα τα μεγάλα λιμάνια της εποχής όπως τη Μασσαλία, τη Βενετία, την Τεργέστη, το Λιβόρνο, καθώς και με τα μεγαλύτερα λιμάνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, την Αλεξάνδρεια, τη Λάρνακα, την Πάτρα, τα νησιά του Αιγαίου, και κυρίως τη Σμύρνη. Πολυτελή εμπορεύματα, πρώτες ύλες, μπαχαρικά και άλλα αποικιακά είδη έφθαναν στο λιμάνι της πόλης με τα πλοία από όλο τον κόσμο και ανταλλάσσονταν με σιτηρά, καπνά, φαρμακευτικές ουσίες, βαφές, δέρματα, μετάξι, βαμβάκι. Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη υπήρξε κατά την περίοδο εκείνη κέντρο συγκέντρωσης, αποθήκευσης και μεταφοράς στο εσωτερικό της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής της ευρύτερης περιοχής. Η μεταφορά γινόταν μέσω χερσαίων ή υδάτινων δρόμων.