Αναγλυφα απο τη ζωφορο του Παρθενωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η γκραβούρα απεικονίζει ανάγλυφα από τη δυτική ζωφόρο του Παρθενώνα, όπως τα αποτύπωσε το 1751-1752 ο περιηγητής R. Dalton. Η ζωφόρος του Παρθενώνα εικονίζει την πομπή των Παναθηναίων. Τα ανάγλυφα της δυτικής ζωφόρου, που αποτελείται από 16 λίθους, εικονίζουν την προετοιμασία της πομπής των ιππέων στον Κεραμεικό. Τα συγκεκριμένα σχέδια της γκραβούρας αποτυπώνουν τις ανάγλυφες παραστάσεις από δύο λίθους. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της κλασικής τέχνης, καθώς και στην προετοιμασία για επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας η εικόνα μπορεί να αποτελέσει συμπληρωματικό υλικό για τη διδακαλία της τέχνης του 5ου αι. π.Χ., ειδικότερα στην ενότητα που αναφέρεται στον Παρθενώνα. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί πριν από μια προγραμματισμένη επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου εκτίθεται μέρος της ζωφόρου του Παρθενώνα (50 μέτρα από τα 160, καθώς 80 μ. βρίσκονται στο βρετανικό Μουσείο και τα υπόλοιπα 30 έχουν χαθεί). Προτείνεται να προβληθεί στους μαθητές και το πρωτότυπο της ζωφόρου που αντιστοιχεί στην εικόνα, καθώς και άλλα μέρη της. Είναι πλήρως κατατοπιστική, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και εύχρηστη η εφαρμογή της ιστοσελίδας που έχει αναπτυχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, η οποία είναι αφιερωμένη στη ζωφόρο του Παρθενώνα (parthenonfrieze). Εκεί υπάρχει σε ψηφιακή μορφή ολόκληρη η σωζόμενη ζωφόρος, με λεπτομερείς περιγραφές, και πλούσιο πληροφοριακό υλικό για τη ζωφόρο και τον Παρθενώνα γενικότερα. Ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει: α) στην πραγματικά θαυμαστή σύλληψη του σχεδίου (επειδή ο Φειδίας είχε δεδομένο ύψος μέσα στο οποίο έπρεπε να χωρέσουν οι μορφές, ο ίδιος και οι άλλοι καλλιτέχνες έπρεπε να τις αποδώσουν σε διάφορα μεγέθη και στάσεις. Έτσι, άλλες μορφές είναι όρθιες, άλλες σκυφτές, άλλες ιππεύουν, κ.ο.κ.) β) στα χαρακτηριστικά της κλασικής τέχνης που είναι εμφανή στην εικόνα: έντονη κίνηση, έμφαση στη λεπτομέρεια, εξιδανίκευση του ανθρώπινου σώματος, αρμονία στις αναλογίες γ) στο υψηλό επίπεδο τέχνης και τεχνικής που είχαν κατακτήσει οι γλύπτες της εποχής, προκειμένου να αποτυπώσουν τέτοιες λεπτομέρειες στο μάρμαρο και δ) στο φαινόμενο του "ακρωτηριασμού" της ζωφόρου και των έργων τέχνης γενικότερα και στις διάφορες διαστάσεις που αυτό έχει (ηθικές, αισθητικές, κ.λπ.)


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE