Η Πυλη του Αδριανου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η γκραβούρα εικονίζει την Πύλη του Αδριανού στην Αθήνα, όπως την είδε ο περιηγητής R. Dalton, το 1751-1752. Η Πύλη, όπως αποτυπώνεται και στη γκραβούρα, αποτελείται από δύο μέρη. Το κάτω μέρος είναι μια αψίδα με μία είσοδο. Στο εσωτερικό της καμάρας υπάρχουν δύο μικροί κορινθιακοί κίονες, ενώ το εξωτερικό (το τετράγωνο) μέρος της αψίδας στηρίζεται πάνω σε δύο μεγάλους κίονες, επίσης κορινθιακούς. Ανάμεσα διακρίνονται δύο βάσεις, οι οποίες κάποτε στήριζαν δύο επιπλέον κίονες. Το πάνω μέρος της πύλης αποτελείται από μια σειρά μικρούς κορινθιακούς κίονες, οι οποίοι διαιρούν το χώρο σε τρία ορθογώνια ανοίγματα. Στην κορυφή και πάνω από το μεσαίο άνοιγμα υψώνεται ένα μικρό αέτωμα. Ουσιαστικά αυτή είναι και η καινοτομία του μνημείου, ότι δηλαδή συνδυάζει τη ρωμαϊκή αψίδα με το ελληνικό αέτωμα. Εκεινο που καθιστά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την εικόνα είναι ότι ο περιηγητής στο κάτω μέρος έχει αντιγράψει την επιγραφή που υπήρχε σε αυτήν την πλευρά της αψίδας: ΑΙΔΕΙΣ ΑΔΡΙΑΝΟΥ ΚΑΙΟΥΧΙ ΘΗΣΕΩΣ ΠΟΛΙΣ (Εδώ είναι η πόλη του Αδριανού και όχι του Θησέα). Το νόημα της επιγραφής είναι ότι η πύλη συνέδεε την αρχαία πόλη, που έχτισε ο Θησέας, με τη νέα, που έχτισε ο Αδριανός. Η εικόνα ενδείκνυται για τη διδασκαλία της ελληνορωμαϊκής τέχνης και γενικότερα της περιόδου της Ρωμαϊκής Ειρήνης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στην τάξη κατά τη διάρκεια της ιστορικής αφήγησης που αφορά τη Ρωμαϊκή Ειρήνη ή/και την ελληνορωμαϊκή τέχνη. Ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει: α) στην καινοτομία του έργου, που είναι ο συνδυασμός του ελληνικού αετώματος και του ορθογώνιου σχηματος με τη ρωμαϊκή αψίδα, β) στην αρμονική συνύπαρξη και ανταλλαγή των δύο πολιτισμών γενικότερα (οι Ρωμαίοι κατακτητές θαύμασαν και αγκάλιασαν τον ελληνικό πολιτισμό, αλλά και οι Έλληνες σε πολλές περιπτώσεις αναγνώριζαν τους Ρωμαίους ευεργέτες) και γ) στο συμπέρασμα ότι η τέχνη αποτελεί έκφραση των κοινωνικών, πολιτικών και ιδεολογικών φαινομένων και ζυμώσεων της κάθε εποχής. Προτείνεται ο κατευθυνόμενος διάλογος, προκειμένου οι μαθητές να φτάσουν μόνοι τους στο συμπέρασμα, αν είναι δυνατόν. Επίσης, προτείνεται ο διδάσκων να δώσει στους μαθητές (ή να τους αναθέσει να αναζητήσουν στο Διαδίκτυο) την επιγραφή που υπήρχε στην αλλη πλευρά της αψίδας, αυτή που κοίταζε προς την Ακρόπολη: "ΑΙΔ' ΕIΣΙΝ ΑΘΗΝΑΙ ΘΗΣΕΩΣ Η ΠΡΙΝ ΠΟΛΙΣ" (αυτή είναι η Αθήνα, η αρχαία πόλη του Θησέα), ώστε να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα του μνημείου και τη λειτουργίας του (πρακτικής και συμβολικής).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE