The exterior of the temple of Zeus in Baalbek (Heliopolis)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Από το ταξίδι του Βρετανού λογοτέχνη John Carne (1789-1844) στην Ανατολή, το 1821, προέκυψε μια τρίτομη εικονογραφημένη έκδοση (1836-1838) για τη Συρία, τους Αγίους Τόπους και τη Μικρά Ασία. Από τον τρίτο τόμο, σε σχέδια του ζωγράφου Thomas Allom, προέρχεται η εικόνα, η οποία παρουσιάζει τα ερείπια του μεγάλου ναού, όπως αναφέρεται και στη λεζάντα, του ναού του Διός στην πόλη Μπάαλμπεκ (αρχαία Ηλιούπολη) του Λιβάνου. Χαρακτηριστικό είναι πως μεταξύ των ερειπίων κινούνται άνθρωποι, κάτι όχι ασυνήθιστο για τις περιηγητικές εικόνες του 19ου αιώνα, καθώς επέλεγαν την ανάμιξη ανθρώπων και μνημείων για να αποδώσουν το, επιβλητικό για αυτούς, μέγεθος του μνημείου, συγκρίνοντάς το με την ανθρώπινη κλίμακα, αλλά και για λόγους απόδοσης της τότε καθημερινότητας, στο πλαίσιο του ρομαντικού περιηγητισμού της εποχής. Η εικόνα είναι σημαντική, γιατί διασώζει τη μορφή ενός αρχαίου ναού, εξωτερικά, αλλά και ανθρώπινους τύπους με τις ενδυμασίες τους. Ο ναός είναι κορινθιακού ρυθμού, αφιερωμένος στο Δία Ηλιοπολίτη και χτίστηκε στα ρωμαϊκά χρόνια.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Εκτός από τη διερεύνηση των πραγματολογικών της στοιχείων - ιστορία του χώρου, προσέγγιση ενός, κορινθιακού ρυθμού, ναού του Δία που συνδέεται και με τη λατρεία του Ήλιου των ρωμαϊκών χρόνων και περιγραφή των ανθρώπινων τύπων που απεικονίζονται - η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί προς δυο, επιπλέον, κατευθύνσεις, οι οποίες συναντώνται στο πεδίο της πρόσληψης της αρχαιότητας και των αρχαίων μνημείων, άλλοτε και τώρα. Από τη μια μεριά το Μπάαλμπεκ - χώρος που ανακηρύχθηκε το 1984 Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την Ουνέσκο - βρίσκεται σε μια ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής όπου η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί καθημερινό διακύβευμα. Από την άλλη είναι εμφανής στην εικόνα η αντίληψη που υπήρχε στο παρελθόν, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού, ρομαντικού περιηγητισμού, ο οποίος ερμήνευε και τις προσλήψεις των μνημείων από τους ντόπιους, πως οι αρχαίοι αυτοί ναοί είναι μεγαλειώδεις κατασκευές που ξεφεύγουν από τα ανθρώπινα μέτρα, γεγονός που υποδηλώνεται και από την προβολή της σύγκρισης της ανθρώπινης με τη μνημειακή κλίμακα. Προτείνεται, λοιπόν, να αναδειχθούν αυτές οι παράμετροι μέσα από συνεργατικές μαθητικές εργασίες, γραπτές, προφορικές ή ψηφιακές που θα μελετούν την έννοια και τη σημασία του θεσμού του Μνημείου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και την πρόσληψη της αρχαιότητας από τους ανθρώπους στην Ευρώπη και στην Ανατολή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Greece - Europe - Other places Greece - Europe - Other placesGreece - Europe - Other places
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE